Socialstyrelsen underkänner entreprenör för LSS-boenden

Socialstyrelsen underkänner enligt beslut från den 25 september ansökningar från Frösunda LSS AB, som skulle ha tagit över driften av 3 LSS-boenden för psykiskt funktionsnedsatta på uppdrag av socialnämnden i Helsingborgs stad. Frösunda skulle ha tagit över boendena måndagen den 1 oktober. Nu går i stället Helsingborgs stad in som tillfälligt driftsansvariga.

– Det här ska inte innebära några problem för vare sig de boende eller personalen. Personalen jobbar kvar och får sin lön från Helsingborgs stad, vilket gör att de boendes vardag inte kommer att påverkas. Det är högsta prioritet, försäkrar socialnämndens ordförande Anders Lundström (KD).

För att bedriva boendeverksamhet enligt LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) måste varje entreprenör ha tillstånd från socialstyrelsen. I sina beslut anmärker socialstyrelsen på de bemanningsplaner som Frösunda lämnat in, i förhållande till lagstiftningen. Bedömningen utgår från de specifika verksamheterna på boendena vid Karlsgatan, Stenkretsgatan och Narcissgatan.

Dessa boenden har tidigare drivits av en annan entreprenör på stadens uppdrag. Då avtalen gick ut under hösten 2011 gjordes en ny upphandling, som blev klar i maj 2012. Socialnämnden har inlett en dialog med Frösunda och socialstyrelsen under dagen.

– Vi hoppas förstås att det går att lösa situationen så att Frösunda får tillstånd att bedriva verksamheten, men det viktigaste just nu är att försäkra oss om att det här inte drabbar de boende eller personalen, säger Anders Lundström.

Anders Lundström (KD), ordförande socialnämnden
Tel: 042-10 49 08, 070-210 49 92