Sofia Jannok och Same, Same but different

Sofia Jannok och Same, Same but different

Samer i Syd fyller tio år. Tidigare i år har detta uppmärksammats på Dunkers kulturhus i
Helsingborg med en flagg- och nationalsångsceremoni samt en debatt inför valet till Sametinget. Under november och december fortsätter Dunkers att belysa olika sidor av den samiska kulturen.
Först ut är artisten Sofia Jannok, som nått internationell ryktbarhet med att blanda pop med samisk musiktradition. Sedan följer föreläsningar om samer på Kolahalvön och om att vara skånsk same. För den unga publiken blir det en utställning, Barnens rajd och en teaterföreställning, Sju slags vatten med Handdocksteatern.

Sofia Jannok
Sofia Jannok är passionerad och starkt närvarande på scen. Hennes musikaliska uttryck tar oss
till gränslandet mellan modern indiepop och en tidlös samisk ljudvärld.Sofia har turnerat från Kautokeino i Nordnorge till Mumbai i Indien och fångat publiken med den vita magin från de nordliga vidderna.
På det nya albumet ÁHPI – wide as ocean, producerat av bl a Henrik Oja (Säkert m fl) får man
en sorts musikaliska landskapsbilder, liknande dem hos Björk och Sigur Ros.
Sofia på Youtube
Fredag 8/11 kl 19.30
Konsertsalen, Dunkers kulturhus

Barnens rajd
En interaktiv utställning, en kulturhistorisk lek, för hela familjen med såväl historiska som nutida föremål (ca 200 st.) och berättelser. Till Mánáid ráidu/Barnens rajd har alla bruksföremålen och all den utrustning som man hade i en rajd förr nytillverkats.
Barnens rajd är ett pedagogiskt hjälpmedel. Meningen är att besökaren, genom att leka, studera föremål och företeelser samt lära sig ord, ska få en förståelse för hur samisk kultur har formats.
Utställningen ställer frågor som Varifrån kommer man när man går? Varför ser sakerna ut som de gör? Hur har de använts?
Utställningsproducent är sameslöjdkonsulent Gunnar Östman Inga,
Sameslöjdstiftelsen Sámi Duodji,
www.sameslojdstiftelsen.com.
och Lena Wilhelmsson på Dunkers kulturhus.
12/11–1/12 2013
Klintmans hörna, Dunkers kulturhus

Samerna på Kolahalvön
Samerna på Kolahalvön är ett av Rysslands urfolk med täta band till de skandinaviska samerna.
Historiskt har de en gång i tiden betalt skatt till både furstendömet Novgorod och kungadömet Danmark-Norge. Långt senare, vid upplösningen av Sovjetunionen, ödelades samernas ekonomi totalt. Möjligheterna att utveckla samiska näringar som rendrift och fiske försvann.Medan det på vissa områden kommit att bli ett uppsving för hamnstaden Murmansk har dess periferi, där samerna bor, enbart blivit fattigare och fattigare.
Föreläsningen kommer att belysa den ekonomiska, sociala, samepolitiska och kulturella situationen för samerna på Kolahalvön. Vidare berörs även splittringen i det samiska samfundet, men också det samarbete och stöd som finns mellan Skandinavien och de ryska samerna.
Föreläsaren Claus Oreskov är ordförande för INFONOR, som stödjer ryska urfolk, med särskild inriktning på polarområdena.
www.infonor.dk
Samarr: Sensus. Fri entré.
Torsdag 14/11 kl 18.30.
Faktarummet, Dunkers kulturhus

Sju slags vatten med Handdocksteatern
En föreställning som grundar sig på en nordsamisk jojk om vikten av vatten.
I Handdocksteaterns version utspelar sig historien i ett sydsamiskt landskap.
En familj flyttar till sitt sommarviste, men allt står inte rätt till. Det finns ingen lax att fånga i älven. Kan pojken Pavva lösa mysteriet? Han hör sin pappa jojka och sin farfar berätta sagan om Soldottern som ger en gåva till den som kan hitta och skänka henne sju slags vatten. Kanske han kan hjälpa
soldottern och samtidigt önska att laxen kommer tillbaka? Farfar säger att Pavva själv måste förstå och lösa uppgiften. Sju slags vatten - men är intevatten bara vatten?
Från 6 år. Speltid: 40 minuter.
Samarr: Sensus.
Söndag 24/11 kl 15.00
Teaterstudion, Dunkers kulturhus

Finns det renar i Skåne?
Om att vara skånsk same
Föreläsaren Helena Dådring är samepolitiker och egen företagare, boende i Skåne.
”Sin identitet och självbevarelsedriften finns alltid inom en. Fakta och upplevelser skapar man hela tiden, om och om igen allteftersom samhället förändras och man själv fördjupar sina erfarenheter. Tråden bakåt är viktig men skör. Hur tar jag hand om den?”
Föreläsningen handlar om den geografiska och mentala pendlingen mellan Sapmi och Skåne som Helena ständigt gör. Ett liknande liv har många andra människor, som har dubbla hemländer och dubbla språk.
Samarr: Sensus. Fri entré.
Söndag 1/12 kl 14.00
Faktarummet, Dunkers kulturhus

Barnens rajd och Sju slags vatten erbjuds också skolor i Helsingborg.
Same, same but different är ett samarbete med Samer i Syd.
Biljetter till Sofia Jannok och Sju slags vatten bokas på 042-10 74 00 samt TicNet.

Arrangemangskontakt:
Irene Grahn