Sofiero slott förbereder kungliga nöjen för alla barn

I höst säger Maja och hennes populära trädgård på Sofiero slott adjö till alla barn. Istället kommer ett nygammalt lekområde att göras tillgängligt för barn i Europas vackraste park. De kungliga lekstugorna som länge varit stängda blir centrum i en ny satsning kallad ”Prinsar och Prinsessor”.

Utställningen Majas trädgård på Sofiero slott lider mot sitt slut och någon förlängning är inte aktuell. Nu planeras för ersättaren ”Prinsar och Prinsessor”, som i likhet med Majaträdgården har barnen i blickfånget. En lättsam pedagogik ska uppmuntra barns intresse för växter men också ge inblick i Sofieros lekfulla historia.

– När Maja lämnar Sofiero ser vi en chans att åter ge besökarna en glimt av hur det kunde se ut när prinsarna och prinsessan lekte på Sofiero. Vi återvänder till de kungliga lekstugorna, öppnar dem och inbjuder till lek och aktiviteter i kunglig anda säger Kerstin Hassner, kulturchef i Helsingborg.

”Prinsar och Prinsessor” tillägnas bröllopsparet kronprinsessan Victoria och Daniel Westling och har en direkt historisk koppling till familjen Bernadottes historia på platsen.

– Detta är en satsning för barnen som besöker Sofiero. Från stadens sida hoppas vi att kronprinsessparet Victoria och Daniel gläds åt att lekstugorna öppnas och att dessa kan bli ett lekfullt inslag precis som på familjen Bernadottes tid, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M), som uppvaktar kronprinsessparet den 18 juni i Stockholm tillsammans med kommunfullmäktiges ordförande Carin Wredström (M).

Bakgrund

Avtalet angående ”Maja på Sofiero” har sagts upp av Lena Andersson, L&L Bildibok AB och upphör den 30 september 2010.”Prinsar och Prinsessor” beräknas öppna under säsongen 2011. Det nya lekområdet bygger på ett samarbete mellan olika verksamheter inom Helsingborgs stad, främst kommunstyrelsen, kulturförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen. Det hela beräknas kosta omkring en miljon kronor och kommer att finansieras med medel från kommunstyrelsen.

Sofiero slott uppfördes av dåvarande kronprinsparet Oscar och Sophia 1865 och var i familjen Bernadottes ägo fram till 1973 då det testamenterades till Helsingborgs kommun av kung Gustav VI Adolf. Parken utsågs 2010 till Europas vackraste och har bland annat en vida berömt bestånd av rhododendron.

Mer information:

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, 0732-311 296