Sofiero slotts besökare gratulerar kungen på jubileumsdagen

Pressinformation från Sofiero slott och slottsträdgård 13 september 2013

På söndag den 15 september är det på dagen 40 år sedan Gustav VI Adolf avled på Helsingborgs lasarett och hans sonson kronprins Carl Gustaf tog över tronen. I sommar har en liten utställning om HM Carl XVI Gustafs 40 år på tronen visats i ett av rummen på Sofiero slott. Här har besökare kunnat skriva en hälsning till konungen med anledning av jubiléet och nu ska kungen få ta del av dessa.

Utställningen i slottet stänger idag. Det har blivit tre fullskrivna gästböcker med hälsningar från besökare från världens alla hörn. Allt från korta ”grattis kungen” till hela berättelser och minnen. Många barn har ritat teckningar och skrivit egna små hälsningar. Ett exempel: ” Hej Kungen. Jag heter Embla och är 11 år. Grattis till 40 år som kung du är duktig på det. Måste vara rätt svårt! Jag såg ditt tal på stortorget i Hässleholm där jag bor. Coolt! Hejdå kungen. Ps: Hälsa Silvia”. säger Sofieros platschef Annika Malmgren.

I samband med årsdagen skickar Sofiero nu alla dessa hälsningar och gratulationer till Stockholms slott där HM konungen förhoppningsvis får möjlighet att läsa dem. Gustav VI Adolf tillbringade hela 68 somrar på sitt sommarslott Sofiero. Från 1905 till 1973. Efter kungens död donerades enligt hans vilja Sofiero till Helsingborgs stad.

För mer info, kontakta Sofieros platschef Annika Malmgren, tel 0706-291754 el annika.malmgren@helsingborg.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.