Sofiero Trophy 2010 Internationell orkidéutställning 20 - 22 maj 2011

Sofiero Trophy 2010 Internationell orkidéutställning 20 - 22 maj 2011

Sofieros öppnar dörrarna för sin årliga internationella orkidéutställning, där både amatörer och några av Europas främsta odlare deltar. Det blir försäljning, rådgivning och tävlingar om den vackraste orkidén, publikens favorit samt Best in show – Sofiero Trophy 2011.

Den kungliga fotbollsplanen kommer att innehålla över 1000 olika orkidéarter, allt från vanliga arter till mycket sällsynta.

Det är fjortonde året i rad som Sydsvenska Orkidésällskapet arrangerar den internationella orkidéutställningen Sofiero Trophy, där både proffsiga amatörer och Europas främsta odlare från  Danmark, Tyskland, Holland, Ecuador, Frankrike och Sverige deltar.
Under de tre orkidédagarna finns bl  a Sydsvenska Orkidésällskapets orkidékännare Sture Svensson på plats från kl 10.00 för att svara på publikens frågor.

Årets försäljaren erbjuder rariteter från bl a Afrika, Central- och Sydamerika och Sydostasien. Mest exotiskt bland årets utställare är förmodligen orkidéfirman ECUGENERA från Ecuador. Firman drivs av familjen Pontilla och representeras i år av chefen själv, "Pepe" Pontilla. Alla plantor från firman är uppdrivna från frö.  Trots att Ecuador ligger vid ekvatorn trivs de flesta växterna i tempererad till kylig miljö, beroende på att de växer på mellan 1500-3500 m uppe i bergskedjan Anderna, där temperaturen är mycket lägre än i låglandet. Med sig till Sofiero har Pontilla mer än 500 olika sorters orkidéer.

De övriga orkidéförsäljarna har också laddat sina lager. Har man inte vunnit en blomma på något av lotterierna, så ska man  m a o inte behöva gå tomhänt hem.

Parken och orkidéutställningen är öppen kl 10–18.

Vad: Sofiero Trophy 2011 – internationell orkidéutställning
Var: Sofiero slott och slottsträdgård, Helsingborg