Sop-snack för debattsugna

Onsdag 16 april är det dags för ännu en debatt i serien "Framtidstorget-open university". Kvällens gäst är Lynn Åkesson, professor i etnologi. Hon get ett kulturvetenskapligt perspektiv på sophantering. Hur tänker människor om sopberg och avfallshantering - och hur agerar de? Framtidstorget-open university är ett samarbete mellan Campus Helsingborg och Helsingborgs stad, avdelningen för hållbar utveckling. Syftet med samarbetet är att väcka intresse för hållbarhetsfrågor och under våren anordnas fyra debatter på temat. - Det är en chans för helsingborgare att ta del av bra föreläsare och debattera intressanta ämnen, säger Emma Pettersson, avdelningen för hållbar utveckling, kommunstyrelsens förvaltning. På onsdagens debatt ger Lynn Åkesson, professor i etnologi vid Lunds universitet, ett kulturvetenskapligt perspektiv på avfallshantering. Den ständigt växande mängden sopor ställer samhället och privatpersoner inför en rad problem. Lynn Åkesson reder ut begreppen. Medverkar gör också Dag Lewis-Jonsson, vd för NSR (Nordvästra Skånes Renhållnings AB). Han berättar om NSR:s pågående biogasprojekt som förvandlar livsmedelsavfall, hushållens matavfall samt gödsel till den biogas som bland annat används för att driva bussar och sopbilar i Helsingborg. Föreläsning/debatt: "Var tar skiten vägen" Datum: Onsdag 16 april Tid: 19:00-21:00 Plats: Rum U202 (Stora hörsalen), Campus Helsingborg Diskussionsledare: Tom O'Dell (Institution för Service Management) Kommande debatt på Framtidstorget-open university äger rum 21 maj. Föreläsningarna och debatterna är kostnadsfria och öppna för allmänheten. Läs mer om kommande gäster och teman på www.helsingborg.se/hallbarutveckling För mer information: Emma Pettersson Avdelningen för hållbar utveckling, kommunstyrelsens förvaltning Telefon: 042-10 61 25 E-post: emma.pettersson@helsingborg.se