Stadsparken sjuder av musikakter, dans och barnaktiviteter!

Stadsparken bjuder gammal som ung på musik, poesi och aktiviteter. Nytt för i år är att den välbesökta visfestivalen kommer att ingå i Storans programutbud.

I Storan ställer Cirkus Cirkör till med tre dagars Cirkusskola för barn och ungdomar mellan 7-18 år där cirkusdisciplinerna jonglering, lindans och akrobatik kan provas på. Ett häftigt möte mellan lyrik och musik blir det när Sulo från Diamond Dogs möter Ernst Brunner. Förutom underhållande musik- och dansakter kommer även den populära Visfestivalen att avsluta Storans program alla festivaldagar med bl.a Per Sörman, Ola Magnell, Peter Wemö och Lucas Stark. Skånska Vägskäl, ett lyriskt, roligt och galet upptåg i cabaréform med Gunilla Poppe, Mia Poppe, Nicklas Strand och Göran Thorell underhåller besökaren i likhet med Helsingborgs egen komikerelit HECK i Storan.

Efter succén med Cykelturnén 2007 och förra sommarens samåkning med Maia Hirasawa, Miss Li och Winnerbäck är Emil Jensen tillbaka med sin helt egna genre. Emil färdas mellan musik och spoken word på sitt personliga, komiska och samtidigt tragiska sätt och visar att det i själva verket är samma sak. Med sig denna kväll har han sitt eminenta band med några av landets främsta musiker.

Rap/Reaggebandet med schysst gung är SIMSOAK som framför en midnattsshow live i Storan som inkluderar dans och musik utan dess motsvarighet i Sverige.

Stadsparken är mycket barnens oas, här underhåller bl.a Sjörövar Mange & Katta Pirat, Clownen Jumping Joe, StenStures Poporkester och Drill&Drull barn som vuxen. Barntivoli och ponnyridning finns på plats och under lördagen blir det traditionsenlig barnloppis mellan kl 10-16. Dunkers Unga är ett nytt tält där möjlighet till att klippa egen film eller göra egen musik finns.

Lagunen erbjuder ungdomslounge och har ett starkt elektroniskt program med lokala unga krafter och talanger mixat med band utifrån staden. Vidare kommer bl.a. en levande distro med försäljning av egenproducerade varor att finnas på plats.

Pilgrimstältet som erbjuder underhållning, andakt, lugn och Pilgrimsvandringar kommer även att bjuda på Janschie Börjeson som gästar festivalen för andra året i rad, den välmeriterade kören One Nation som är väl förankrade i den afroamerikanska gospeltraditionen och The Spirit of New Orleans med flera underhållande akter.

ÖP 2010, UNF och interreligiösa tältet ingår även i Stadsparkens utbud i år.

Sedan tidigare klara artister för Helsingborgsfestivalen: Salem al Fakir, Moneybrother, Miss Li, Rix FM Festival, Melody Club, Joddla med Siv, Jonathan Johansson, Florence Valentin, Eldkvarn, Svenska Akademin, Jenny Wilson, Erik Hassle, Bullet, Bai Bang, Festkommittén, The Decades, Balthazaar, Boogie Fever, Prebens Pågar, Zippy Zoo och Deluxe. Vi kommer även att få höra Bring it on och Attendo från Företagsrock, Men of Mystery, Unite 5, Los Legendos, Beatstones, Kören Happy 60's, The Hippiecondrics, Midnight, The Boogie Dukes, Stenen Kryper, The Neats, Dustman Anderson's, Scintops, This Was, Empty Hearts och Mod Experience.

Se även www.helsingborg.se/festival

För mer information: