Stora byggprojekt kan ge nya jobb runt Öresund

Stora byggprojekt kan ge nya jobb runt Öresund

Stora byggprojekt planeras på båda sidor om Öresund. Det väntas ge många nya jobb inom byggsektorn. Efterfrågan på utbildad arbetskraft och lämpliga utbildningar kommer att öka. Byggsektorns kommande behov kan också bli en chans för arbetslösa i Öresundsregionen.

Det är exempel på frågor som kommer att tas upp på en dansksvensk arbetsmarknadsdag i Helsingborg. Temat är hur kommunerna runt Öresund kan förbereda sig för en gemensam arbetsmarknad. Inbjudna är politiker och tjänstemän från Helsingborg och Helsingör, Arbetsförmedlingen och Jobcenter Helsingör med flera.

Tid: 22 oktober 2014 klockan 10:00-15:30 (kaffe från klockan 09:30)
Plats: Campus Helsingborg, Universitetsplatsen 2, 252 25 Helsingborg

– Vi vill gärna skapa en gemensam arbetsmarknad runt Öresund. Byggsektorns kommande behov ger oss ett bra tillfälle att konkret diskutera arbetsmarknadsfrågorna och hur vi kan förbereda oss både när det gäller arbete och utbildning så att fler kommer i arbete. Arbetsmarknadsdagen är ett viktigt inslag i H-H samarbetet, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

Peter Danielsson inleder arbetsmarknadsdagen tillsammans med Benedikte Kiær, borgmästare i Helsingör. Under dagen blir det bland annat information om Femern Bælt, utvecklingen av Drottninghögsområdet och Helsingborgs hamn- och industriområde samt om ingenjörsutbildningar vid Campus Helsingborg och anläggningsprojekt i Danmark.

– Vi kommer även att ha en workshop om hur vi kan utnyttja den stigande efterfrågan på arbetskraft inom bygg- och anläggningsområdet och förbereda dem som i dag står längst ifrån arbetsmarknaden. Nu gäller det för oss på båda sidor av sundet att skapa förutsättningar för utbildningar på olika nivåer, allt ifrån ingenjörs- och högskoleingenjörsutbildningar till yrkesvuxutbildningar och jobbprojekt, säger Ann Abrahamsson, programområdesutvecklare för arbetsmarknad och EU-projekt på utvecklingsnämndens förvaltning.

Det är också viktigt att marknadsföra möjligheten att studera i Sverige för danskar och att svenskar kan ta del av det danska utbildningssystemet.

För ytterligare information, kontakta Ann Abrahamsson, programområdesutvecklare för arbetsmarknad och EU-projekt, telefon 042-10 77 13 eller 0702 377 71 13

Den gemensamma arbetsmarknaden i Öresundsregionen

PROGRAM 22 oktober - Media är välkomna till arbetsmarknadsdagen!

09:30–10:00 Kaffe och fralla

10.00–10.10 Benedikte Kiær, borgmästare Helsingör och Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, hälsar välkommen.

10:10-10:30 Tillbakablick 2013, Mette Gregersen Jobcenter Helsingör och Ann Abrahamsson utvecklingsnämndens förvaltning i Helsingborg

10:30 -11:15 Ingenjörsutbildning i Sverige, Lise Jensen, Lunds Tekniska Högskola, Campus Helsingborg och Peter Arvebro, näringslivsutvecklare på stadsledningsförvaltningen i Helsingborg

11:15–12:00 Femern Bælt – Ett konkret samarbete inom bygg- och anläggningsområdet, Kim Bezen, verksamhetskoordinator i ungcenter, Jobcenter Köpenhamn

12.00–13.00 Lunch och mingel

13:00–13:40 Leo Larsen-rapporten – En överblick över anläggningsprojekt i Danmark, Jan Hendeliowits, chefskonsulent i styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Beskæftigelsesministeriet

13:40–14:00 Helsingborgs växer. Utveckling av miljonprogramsområde och utveckling av hamn och industriområde. Projektledare Anders Landsbo. 14:00–14:50 Workshop – Hur utnyttjar vi den stigande efterfrågan inom bygg- och anläggningsområdet, och hur kan de som står längst ifrån arbetsmarknaden engageras?

14:50-15:00 Kaffe och kaka

15:00–15:20 Sammanfattning av workshop

15.20–15.40 HH-samarbetet 2015 – Vad ska prioriteras?

15.40 Tack för idag