Stora framsteg i Helsingborgs miljöarbete tack vare miljöprogrammet

Helsingborg stads miljöprogram för perioden 2011–2015 är avslutat. Sammantaget har det skett stora framsteg i miljöarbetet inom en majoritet av de 23 miljömålen som ingår i miljöprogrammet. Stadens förvaltningar och bolag har också tagit ett större miljöansvar.
För Helsingborgs stad är ett långsiktigt målmedvetet miljöarbete viktigt. Som ett led i detta har staden i mer än trettio års tid arbetat med miljöprogram, mål och etappmål för att utvecklas till en miljömässigt hållbar stad. Nu är programperioden slut och analysen staden gjort visar bland annat följande positiva effekter:

• Fler verksamheter i staden har främjat att medarbetare kan cykla och åka kollektivt under sina resor i tjänsten. Tack vare bussvisionen har antalet bussresor i staden fördubblats sedan 2004.
  • Energianvändningen i stadens lokaler har minskat med 27 procent sedan 2005, bland annat med hjälp av energisnål och rörelsestyrd belysning.
  • Inköp av ekologiska livsmedel har mer än fördubblats.
  • Utsläppen av växthusgaser har minskat med 26 procent sedan 2005.

– Målen har varit mycket ambitiösa, och det är tack vare det som vi har nått så pass långt, säger Pernilla Fahlstedt, tillförordnad miljöchef och tidigare projektledare för framtagandet av programmet.

–Det finns en tydlig koppling mellan arbetet vi gjort enligt detta, och tidigare program, till att vi i Helsingborg har ett mindre ekologiskt fotavtryck än resten av Sverige, säger Pernilla Fahlstedt.

Inte ända fram inom alla områden
Inom vissa områden har staden inte nått ända fram:

• Miljöutbildningen som erbjuds stadens anställda och nämnder har inte besökts i den utsträckning som var önskvärt.
  • Antalet tjänsteresor med flyg har ökat och
  • Mängden restavfall har inte heller minskat enligt uppsatta mål.

Några av orsakerna till att målen inte nås är ändrade prioriteringar, högt uppsatta mål och bristande samordning. Flera av delmålen har dessutom förklarats vara inaktuella främst på grund av att de inte går att mäta.

– Även om vi inte har nått ända fram inom alla områden är det tydligt att Helsingborg under programperioden tagit ställning för miljön. Idag känns det fantastiskt att se vilket genomslag programmet fått, säger Pernilla Fahlstedt.

Nu är det fokus på livskvalitet

Nu har det blivit dags för Helsingborg att ta ett större grepp och ta klivet över till det nya livskvalitetsprogrammet som ska gälla från 2016 till 2024. I det nya programmet kopplar staden samman sitt arbete med miljö och folkhälsa, och sätter tydligt människans välbefinnande i centrum.

– Det är positivt att vi nu, tack vare livskvalitetsprogrammet, knyter samman stadens miljöarbete med resten av ledningssystemet och därmed ger förutsättningar för att miljöfrågan hålls levande i det dagliga arbetet, säger Anders Lundström (KD), ordförande i miljönämnden.

Med på resan följer den kunskap och de goda idéer som kommit upp under miljöprogrammets period.

För frågor, kontakta gärna:

Elin Sundqvist, miljöstrateg, miljöförvaltningen, Helsingborgs stad

0708-58 97 07, elin.sundqvist@helsingborg.se