Storsatsning på idéträdgårdar och inspiration på Sofiero

Storsatsning på idéträdgårdar, kunskap och inspiration på Den stora Trädgårdsfesten på Sofiero

Den stora Trädgårdsfesten på Sofiero i Helsingborg har kallats för Sveriges svar på Chelsea Flower show i England.
Årets trädgårdsfest har stark betoning på idéträdgårdar, nya växter, trädgårdskreativitet och – inspiration i oväntade former. Här kan man se de senaste trenderna inom trädgård och trädgårdskonst, få nya idéer och uppslag att ta med hem till den egna trädgården, uteplatsen eller balkonglådan. Den stora Trädgårdsfesten pågår 26-28 augusti.

På årets Trädgårdsfest anläggs hela 9 olika idéträdgårdar:

Garden House
– en trädgårdskub inspirerad av österländska trädgårdar. Med sina dramatiska färger, med ljus och mörker formas ett trädgårdsrum för avkoppling och eftertanke, skapad av Magnus Svensson.

Koiparken - Här visas nya sätt att arrangera en dammträdgård med säsongens växter och alla skimrande varianter av japanska koi-karpar. Sofieros Koipark är en lekfull idéträdgård skapad av Mona Holmberg och Ulf Strindberg. Koi-expert finns på plats.

Cosmopolitan – Ovanliga kombinationer och lysande färger och former på växtmaterialet gör denna idéträdgård till en verklig cocktail i trädgården. Skapad av Lisen Hendeberg.

The Essence of Gardening – Ett engelskt träväxthus som skapar en känsla av cottage-garden med bl a Austin-rosor. Design: Vansta Trädgård AB

Gräs i kubik – Här finns allt i gräsväg, utom gräsmattor. Landskapsarkitekt Rebecka Rosén vill slå ett slag för gräs och alla de olika former som finns inom grässläktet.

Aura Gotlandica – en idéträdgård i betong skapad av den gotländska konstnären Stina Lindholm. Rena linjer och tydliga former är grunden i denna medelhavsinspirerade trädgård.

Gult – Inside out – En trädgård som återinför gult i trädgården. Idéer till terrasser med influenser från kontinenten och Västindien. Design: Anna Carolina Shine och Lotta Åkesson Persson

Splendid News – Denna trädgård visar vad som kommer att finnas i plantbutikerna i framtiden. De allra senaste växterna och plantorna.

Trädgårdens Tak – Tidningen Allt om Trädgård har bett Hedentorps plantskola att skapa en idéträdgård som visar träd och trädens betydelse för trädgården. Träd utgör själva grunden och taket i trädgården, jordens gröna lungor.

Kreativitet och blomster
I år arrangeras en floristtävling för både proffs och amatörer. Nobelfestens blomsterkreatör, Gunnar Kaj finns på plats för dem som vill veta mer om blomsterbinderi.

Dessutom rådgivningsgata, Internationell Land Art-tävling, afrikanska hängmattor, fåglar för trädgården, mat, musik och givetvis stort mässområde med försäljning av allt som hör trädgården till.

Se hela programmet för Den stora Trädgårdsfesten på www.sofiero.se

Press- och förhandsvisning torsdag 25 augusti kl 11.00. Välkommen!

Vad:
Den Stora Trädgårdsfesten på Sofiero
Var: Sofiero slott och slottsträdgård, Helsingborg
När: 26-28 augusti 2011, dagligen kl 10-18
För mer information: Projektledare Cecilia Wingård, tel +46 706-39 30 35 eller cecilia.wingard@helsingborg.se

Pressbilder finns på www.sofiero.se