Strandvärdar ger tryggare badplatser

Mellan den 20 juni och den 21 augusti kommer Fria bad och Gröningen att bemannas av strandvärdar. Satsningen är en del i projektet Vattensäker kommun och 10 ungdomar är anställda för att förbättra tryggheten på badplatserna.

Mellan klockan 09:00 och 17:00 under veckans alla dagar kom­mer det att finnas två strandvärdar på plats för att hjälpa badgäs­terna. En upphöjd stol kommer att placeras på Fria bad där en av strandvärdarna finns medan den andra strandvärden ronderar i området.

Samtliga strandvärdar är utbildade i räddningsgymnasiets bad­vaktsutbildning steg 1. I arbetsuppgifterna ingår att hjälpa nöd­ställda, plåstra om vid lättare skador och vid behov kontakta SOS. De ansvarar för tillsyn av livräddningsutrustning samtidigt som de kan hjälpa till med enklare turistinformation. Vid sämre väder ser de till att stränderna är fria från skräp.

För mer information kontakta:
Peter Grims, Projektingenjör
E-post: peter.grims@helsingborg.se

Projektet är ett samarbete mellan Helsingborgs brandförsvar, Helsingborgs hamn AB, NSVA, Skol- och fritidsförvaltningen och Stadsbyggnadsförvaltningen.