Studentprojektet byter skepnad

Under två år har socialförvaltningens studentprojekt och studentorganisationerna arbetat aktivt för att få högskolestudenterna att dricka mindre alkohol. Nu är det dags att summera arbetet och lämna över rodret till studenterna själva.

På ett slutseminarium på torsdag presenterar projektledaren, flera Campusstudenter samt forskare från Lunds universitet vad studentprojektet hittills resulterat i och hur det kommer att fortsätta.

”En nykter fadder per kväll är ett bra minimikravför att öka tryggheten under en kanske annars vild vecka” – så lyder en kommentar från en av alla de studenter som utvärderat projektet.

Under våren 2009 genomfördes en enkät som visade att varannan Campusstudent riskkonsumerade alkohol och många kom bakfulla till högskolan. Genom projektet har studenter fått delta i en fadderutbildning och genomgått kursen Ansvarsfull alkoholservering. Målet har varit att bygga upp ett tänk hos studenterna som ska förändra en osund alkoholkonsumtion. Helsingborgs stad bjuder tillsammans med Studentföreningen Stampus in till ett slutseminarium.

Förutom representanter från Helsingborgs stad, Campus Helsingborg och forskare närvarar också företrädare för flera studentorganisationer samt studenthälsan.

Plats: Studentvillan, Konsul Perssons Villa, Södergatan 1, Helsingborg

Tid: torsdagen 10 februari klockan 14.30–16:30.

Sofia Lindberg, projektledare

Socialförvaltningen