Sveriges äldsta gågata får Sveriges största 3-D målning

Gatuteaterfestivalen tjuvstartar 2 augusti med att den italienske konstnären Massimo Villoresi påbörjar sin 80m2 stora 3-D målning på Sveriges äldsta gågata Kullagatan.

- Jag vill höja Helsingborgarna till en ängels nivå och visa vilken fantastisk, levande och färgglad stad vi bor i, säger konstnären Massimo Villoresi.

I fjol intogs Järnvägsgatan av gatukonst och målades i all världens olika färger. I år är det dags för gågatan vid Konsul Olssons plats att få ett eget konstverk signerat Massimo Villoresi. Massimo och hans assistenter målar sitt verk vid konsul Olssons plats under Gatuteaterfestivalen på uppdrag av Helsingborgs stad genom projektet Levande stadskärna. Gatuteaterfestivalen pågår 3-7 augusti.

Välkomna att beskåda arbetet!

Om Massimo Villoresi

Massimo Villoresi föddes i Florens, Italien och kom till Sverige på 90-talet för kärlekens skull. Här driver han sitt företag Toscana decor som gör dekorationsmålningar, skulpturer och fresker på uppdrag till hela världen. Massimo har gjort sig känd för sina fantastiska Trompe oeil målningar. Detta är första gången han använder gatan som målarduk.

För mer information:

Ola Paulsson, projektledare, stadsbyggnadsförvaltningen