Sveriges bästa IT-lärare finns rakt framför näsan på oss

Så skriver Telenor på sin webbplats och pekar på att våra ungdomar är vana och kompetenta användare av digitala verktyg. Den kompetensen ska vi så klart använda oss av. Nu utbildar Telenor Surf Academy ett trettiotal elever i årskurs 8 inom Kunskapsstaden Helsingborgs skolor till att bli Internetambassadörer.

De som föds in i den digitala tidsåldern har ett annat förhållande till mobiler och Internet än de som kanske står inför att lära om och lära nytt när det gäller ikt, teknik och digitala verktyg. Telenor beskriver målet med Surf Academy så här: ”Målet med Surf Academy är att bidra till att minska den digitala klyftan mellan unga och vuxna och skapa en förståelse för Internets många fördelar samt roll i kunskapssamhället, likväl som att skapa medvetenhet och dialog kring de risker som finns.”

- Vi ser det som ytterligare ett sätt att öka användningen av digitala resurser i skolan och få igång en dialog på skolorna om både risker och möjligheter, säger Edward Jensinger, utvecklingschef på skol- och fritidsförvaltningen.

Tillsammans mot målen
Rektor på respektive skola har anmält elever från årskurs 8 som får en heldag med experter från Surfa Lugnt, Google och Tänk Om. När dagen är slut har de fått fördjupade kunskaper om upphovsrätt, källkritik och sociala medier med mera och kan titulera sig Internetambassadör. Internetambassadörernas uppdrag är sedan att sprida sina kunskaper vidare. Det blir alltså lite omvända världen när eleverna ska undervisa sina lärare. Ungdomarna kommer också att sprida sina kunskaper till övriga elever och deras föräldrar.

- Egentligen handlar det ju om hur vi tillsammans kan hitta smarta och enkla lösningar som hjälper eleverna att nå sina kunskapsmål tillsammans med lärarna, säger Karin Ollinen, strategisk utvecklare på skol- och fritidsförvaltningen. Då är det ju självklart att vi ska lyssna på våra elever.

Skolor som deltar
Deltagande skolor från Kunskapsstaden Helsingborg är Dalhemsskolan, Laröds skola, Holstagårdsskolan, Ättekullaskolan, Högastensskolan, Västra Ramlösa skola och Påarps skola. Utbildningen genomförs på Pedagogiskt Center, Filbornaskolan, måndagen den 23 september 2013.

Edward Jensinger
Utvecklingschef Skol- och fritidsförvaltningen