Sveriges viktigaste transportled byggs utomlands

2020 ska Danmark och Tyskland ha en ny och kraftfull förbindelse över Fehmarn Bält. För svenska transporter betyder förbindelsen att vägen till vår viktigaste marknad kortas med ca 160 km.

Tyskland är Sveriges största exportmarknad. Järnvägssträckan mellan Sverige och Tyskland kommer med en fast förbindelse över Fehmarn Bält att kortas med ca 160 km och transportkapaciteten öka. Även vägtransporterna blir effektivare. Så mycket som 50% av trafiken över förbindelsen kan komma att ha sitt mål eller ursprung i Sverige. Svenska transporter kommer även bidra väsentligt till förbindelsens finansiering, om det blir vägavgifter som används för att finansiera den.

I Öresundshuset, Visby Almedalen, på måndag ges närmare belysning av Fehmarn Bält-projektet och de utmaningar som reser sig för näringsliv och ur miljösynpunkt.

Träffa tungviktare på området

I seminariet och tillgänglig för intervjuer efteråt finns bland andra Jacob Vestergaard, en unik person när det gäller storskaliga infrastrukturprojekt i Norden. Vestergaard har suttit i ledningspositioner vid både Stora Bält-bron och Öresundsbron. I dag är han marknadsdirektör vid bolaget som driver planeringen med Fehmarn Bält-förbindelsen, Femern A/S.

Seminarium om Fehmarn Bält måndag 4/7 13.30-15.00, Öresundshuset, Hästgatan 1, Visby (vid Donners plats)

Sannolikt blir den nya förbindelsen i form av en tunnel. Hur påverkas företag som transporterar gods och vilka miljöaspekter gör sig påminda? Samtal om risker och möjligheter med företrädare för stora transportföretag och andra intressenter, både från Sverige och Danmark.

Deltagare
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad
Johannes Hecht-Nielsen, borgmester, Helsingør
Jacob Vestergaard, markedsdirektør, Fehmarn A/S