Ta det piano med familjen

Ta det piano med familjen

För 11 gången arrangeras Pianofestivalen i Helsingborg och i år breddas innehållet med nya välstämda inslag. Många strängar på sin lyra brukar det heta, men i detta fall är det tangenter. I år kan du till exempel ta med familjen...Att världsartister intar festivalscenen hör ju till den väletablerade festivalen på Dunkers kulturhus, men att föreläsningar och barnföreställningar adderas tillför en ny bredd på arrangemanget. Festivalen pågår under fem dagar, 10-14 augusti, med en internationell pianostjärna om dagen. Festivalen startar med Helsingborgs Dagblads gratis önskekonsert den 10 augusti och den officiella invigningskonserten med Olga Kern vid tangenterna är 11 augusti.

Familjeföreställning
Den 11 augusti innebär också en föreställning för familjen, Den Fula Ankungen. Vi ser historien om en pojke som blev mobbad för att han var annorlunda. När han växte upp skrev han fantastisk musik som spelats i hela världen i över hundra år. Pojkens namn var Sergej Prokofiev. En saga av H.C. Andersen med musik av S. Prokofiev. Översatt från ryska av Maria Orlovskaya.
Medverkande: Sara Wilén, regi, Danijel Pogarcic, piano och Maria Orlovskaya, sång och dockor.

Från vaxrulle till blu-ray
Den 12 augusti kommer musikjournalisten Jörgen Lundmark upp på scenen och med sig har han ett föredrag om den period som brukar kallas "den gyllene tidsåldern" med ett antal ljudexempel på stora pianistpersonligheter. Åskådaren bjuds med på den ensamme pianistens resa genom den klassiska musikens mest tydliga symboler bevarade på allt från vaxrulle till blu-ray.

Med Beethoven som projekt
Vår svenske stjärnpianist Per Tengstrand, som också uppträder 12 augusti, har de senaste åren ägnat sig åt ett intensivt studium av Beethovens alla 32 pianosonater. Han har framfört samtliga sonater vid flera tillfällen bland annat i Helsingborg, Lund och Malmö under våren 2011. I mars i år har han spelat samtliga sonater under två helger i Uppsala. Per kommer till Pianofestivalens fjärde dag för att berätta om sitt stora projekt, om hur synen på Beethovens musik förändrats och fördjupats och han spelar även en av sonaterna.

Varför är musik viktigt för dig?
Att artisterna tycker att musik är viktigt är lätt att förstå och egentligen räcker det att bara lyssna på deras fantastiska verk för att ta del av deras budskap. Men vad betyder musiken för dig? Filosof Tulsa Jansson och publiken för ett filosofiskt samtal om musiken och dess betydelse den sista festivaldagen, 14 augusti.

För fullständigt festivalprogram se:www.dunkerskulturhus.se

Mer info:
Per Nyrén
producent
tfn 0435-20355
per-nyren@telia.com
Hans Simonen
teamchef/producent, Dunkers kulturhus
mobil 0732-31 15 61
hans.simonen@helsingborg.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.