Ta emot en lärling – säkra framtiden

Ta emot en lärling – säkra framtiden

Det kan vara svårt och tidskrävande för ett företag att utbilda och anställa ny personal, det gäller kanske särskilt det lilla företaget. Att ta emot en lärling och själv utbilda sin nya medarbetare är en lösning som många företagare föredrar och som Helsingborgs stad gärna hjälper till med.

Helsingborgs stad samarbetar med företag i nordvästra Skåne i den sex månader långa utbildningen Lärlingsspåret. Det finns också en längre variant, vuxlärling, inom ramen för vuxenutbildningen. Båda handlar om att lära sig ett praktiskt arbete på en arbetsplats.
Nu ser Helsingborgs stad gärna att fler företag tar emot lärlingar. ”Ta emot en lärling – säkra framtiden” är budskapet som kommer att synas i en annonskampanj under tiden
1 december – 14 december.

– Många företag är samhällsbyggare och vill ge ungdomar en chans, vilket är mycket glädjande. Det passar många av de ungdomar vi arbetar med att komma ut på en arbetsplasts och få kunskaper relaterade till ett yrke. För företagen är det ett utmärkt sätt att forma nya medarbetare efter företagets behov. Det vill vi tala om med den här kampanjen, säger Ann Abrahamsson, ordförande i styrgruppen för Hantverksjobb/Lärlingsspåret.

Lärlingsspåret vänder sig till arbetslösa 18-29 åringar och började som ett EU-finansierat projekt under namnet Hantverksjobb Skåne nordväst. Ungdomarna är fem månader på ett företag, en månad är introduktion. Projektet drivs år 2012-2014 av Helsingborgs stad tillsammans med Europeiska socialfonden, Arbetsförmedlingen, kommunerna Bjuv, Landskrona, Höganäs och Ängelholm samt Hantverksföreningen och Företagarna Den 1 januari 2015 blir Lärlingsspåret en ordinarie verksamhet i Helsingborgs stad.

Lärlingsutbildning för vuxna – vuxlärling – är en statlig satsning som alla vuxna kan söka till. I vuxlärling varvas praktiskt arbete med teoretiska studier. Lärlingen är på ett företag minst sjuttio procent av studietiden. Resten av studietiden, trettio procent, läser lärlingen teoretiska kurser på en gymnasieskola.

För information om lärlingsutbildningarna, se helsingborg.se/larling

Kontaktpersoner: Ann Abrahamsson, programområdesutvecklare arbetsmarknad och EU-projekt, telefon 042- 10 77 13 eller 0702- 377 713. Ulrika Leijon Hoff, programområdesutvecklare vuxenutbildning, telefon 042- 10 73 61.