21-27 november äger Helsingborg Tape Week rum för andra året.

Tape art fix the world

Dags för Helsingborg Tape Week 2022
21 – 27 november

Pandemi, krig, rasism, ökande samhällsklyftor och en klimatkatastrof under uppsegling. Vår värld har spruckit sönder och 20-talet har svept in oss i ett mörker. Men det finns en ljusning. Den nya generationen vägrar att växa upp under splittring. Och det är i just den samtida populärkulturen och den ungdomliga nyfikenheten som vi hämtat inspiration och kraft för årets tema: Tape art fix the world.

2021 ägnade vi festivalen åt att introducera tejpkonsten för Sverige. I år ska vi kreativt använda oss av tejpens reparerande egenskaper för att laga sprickor och binda samman människor. Invånare från stadens alla hörn tejpar mönster för att mötas både i olikheter och i gemensamma beröringspunkter. Det blir ett fullspäckat program.

Tape Art är en färgsprakande, miljövänlig och innovativ konstform som tar den offentliga konsten till helt nya dimensioner. Som kreativ rörelse existerar den i princip bara i Berlin, men i fjol tog vi tejpkonsten till Helsingborg när vi arrangerade Helsingborg Tape Week. Det var Sveriges första tape art-evenemang någonsin. Under en vecka fylldes Dunkers kulturhus och omgivningarna med inspirerande tejpkonst, allt från nybörjarnivå till högsta världsklass. Nu sker det igen, fast med ännu mer innehåll. Det betyder mer gränsöverskridande konst, workshops och att lokala konstnärer kommer att samarbeta med proffs.

En av årets nyheter är livekonserten Electro tape med electropunkbandet The Guilt. Bandet gör en spelning på raketbränsle samtidigt som publiken skapar en UV-kuliss med neontape. Giget suddar på så vis ut gränsen mellan kreatör och observatör.

Veckans workshopserie startar 23 november och löper vidare hela veckan. Samtliga workshops är gratis och inga förkunskaper eller föranmälan krävs. Man får lära sig grunderna i tape art, skapa porträtt och att pynta sina prylar med tejp.
På lördag 26 november bjuds festivalens yngsta besökare in till en riktig färgsprakande familjelördag.
23-25 november finns Fritids Helsingborg på plats för att tillsammans med Spektra skapa tillsammans med besökare i åldern 13-25 år. Spektra är Dunkers kulturhus studio för unga och unga vuxna.

Även på konstnärssidan har vi breddat deltagandet från i fjol. Vi är ännu en gång glada och stolta att tyska Tape Over gästar festivalen för att uppföra ett verk i master class. Tape art-teamet Tape Over är världsledande inom konstformen. De har sin studio i Berlin, men arbetar med hela världen som scen.
Till Dunkers kulturhus kommer de med sin ledare Robert König, känd för sin linjebaserade konst. Med sig har han Tape Overs konstnär Stephan van Kuyk. Förra året skapade Tape Over ett enormt verk föreställande Jimi Hendrix, tolkat utifrån fotokonstutställningen Ikoner. I år kommer temat att vara ”Tape art fix the world”.

Från den lokala scenen återser vi helsingborgarna Alexandra Donelli Lidén och Jakob Karlsson. Det här året har de sällskap av de unga lokala konstnärerna Julia Stranovska, Oliver Naesh, Selma Fernehall och Nicolé Johansson. Från Malmö kommer det samhällsengagerade webb- och designbolaget Skäggbyrån.
Festivalens yngsta konstnärer är de 100 förskolebarn som är inbjudna för att tillsammans skapa sina livs första tejpkonstverk.

- Det känns helt fantastiskt att vi lyckats både vässa och bredda årets festivalprogram. Vi har lagt stort jobb på att få till en mix som känns enhetligt lockande för samtliga målgrupper. Men framförallt är jag nöjd med det stora engagemang och driv som årets deltagande konstnärer går in med i årets festival. Det känns otroligt häftigt att under en veckas tid ha världens första, men också nyaste tejpkonstnärer, skapandes under ett och samma tak, säger Helsingborg Tape Weeks projektledare Calle Nordahl.

Hela programmet finns på Dunkers kulturhus webbplats.

Arrangemangskontakt
Calle Nordahl