Torson, Bo Wilson band, Nickelodeon med Anton Ewald, Oskar Zia och Eddie Razaz samt flera andra bokade till Helsingborgsfestivalen

Nickelodeondagen bjuder på lekfulla aktiviteter och musikunderhållning med bland annat Anton Ewald, Oskar Zia och Eddie Razaz. Till årets Helsingborgsfestival kommer också Bo Wilson Band - synonymt med kraftfull och hårdsvängande bluesrock, Torsson och Dan Hylander med flera.

Nickelodeon kommer med hoppborg, ansiktsmålning och andra roliga aktiviteter för barnen, dessutom finns Svampbob och Dora på plats för att bli fotograferade. Det blir också härlig musikunderhållning för hela familjen med Anton Ewald, Eddie Razaz och Oskar Zia.

- Bred underhållning för hela familjen passar väl in i Helsingborgsfestivalens tankar om att erbjuda någonting för alla, och så är det roligt att få hit några av de stora publikfavoriterna, säger bokningansvariga Heléne Lindquist.

Anton Ewald deltog i årets Melodifestivals andra deltävlning. Han är både sångare, dansare och koreograf. Den 29 maj släppte Ewald sin EP med namnet ”A”, och debutalbumet kommer under sommaren 2013. Oskar Zia deltog i årets Melodifestival tillsammans med Loulou Lamotte och Behrang Miri med bidraget ”Jalla Dansa Sawa”, som blev utslagna i duellen mot Anton Ewald. Oskar deltar också i årets upplaga av Let´s Dance och har blivit en storfavorit. Eddie Razaz kom så långt som till en sjätteplats när han tävlade i Idol 2009. Han tävlade i 3:e delfinalen i årets Melodifestival med låten Alibi, skriven av Euphoria-låtskrivarduon Peter Boström och Thomas G:son. Konferencier för Nikelodeonprogrammet är Alexander Vasiliou som har ett unikt koncept med magi och musik i kombination.

Till årets Helsingborgsfestival kommer också Bo Wilson Band - synonymt med kraftfull och hårdsvängande bluesrock som levereras med glädje, intensitet, svett och känsla.

- Vi vet att vi har många bluesfantaster som besöker festivalen och vi tycker det är väldigt kul att kunna bjuda på bland annat sådan högkvalitativ blues som den som Bo Wilson Band spelar, säger bokningsansvarige Janne Gustavsson. För drygt 30 år sedan bildade Bo Wilson ett band i eget namn och de har hittills hunnit med fler än 2000 spelningar tillsammans!

Ett annat band som spelat tillsammans länge är Torsson med sina snart 37 år på scen tillsammans. De har alltid gått sin egen väg och skrivit enklare låtar om förlorade fotbollsmatcher och jaktolyckor. Musikaliskt har man rört sig runt amerikansk rock, brittisk pop och svenska låtar vilka utgjort fundamentet i den ofta svåretiketterade musiken som bandet från Klippan levererar. Torsson har under våren 2013 spelat runt om i landet och kommer att fortsätta med några utvalda spelningar i sommar och under hösten.

- Självklart är vi väldigt glada att Torsson väljer att lägga en av sina spelningar hos oss under festivalen, berättar bokningsansvarige Janne Gustavsson.

Joshua, Lamin och Demba startade Young Squage 2011. Ett band som ger utlopp för behovet att skapa ny musik med grund i energi, glädje och fest, men som samtidigt är ett soundtrack till stadspuls, young love och stroboskop. Musiken är inspirerad av hiphop, electronic, dubstep och house.  På bandets facebooksida har Young Squage gjort en beskrivning av sig själva som lyder ”We are not from this planet”. I sommar är det Helsingborgspublikens tur att ”go crazy” till Young Squage’s beats. Perrongscenen kommer att fullständigt koka.

Dan Hylander tillhör definitivt en av våra mest betydande musiker. Han fick en Rockbjörn som bästa manliga artist 1984 och otaliga är hans insatser som låtskrivare och producent för andra stora artister som Totta Näslund, Björn Skifs, Sven-Ingvars och Tomas Ledin, för att nu bara nämna några. Hösten 2009 satte Dan Hylander samman sitt första band på drygt 20 år och turnerade flitigt och framgångsrikt. I sommar gästar de festivalen kommer att leverera en riktigt bra spelning.

Helsingborgsfestivalen fått en ny huvudsponsor i Peab.

Övriga bokade akter till festivalen är: Ursprunget, Motherlovers, Prebens Pågar, Lady Lucks Combo, Sanna Hogman, Michael Camitz trio, Maria Gospel, Anders Afzelius, HPD, Loke, Sefyr, Nordic Wellness, LL Dance, Go Fitness Party, EVA, Six In Line, Agony of Choice, The Local Eedjits, Sister Fay, Pearls of the Sound, Björns Band, Jive! och We Met Tomorrow.

För mer information, kontakta:

Projektledare Andreas Meimermondt, andreas@helsingborgsfestivalen.se, 0703- 16 01 55
Press- och marknadsföringsansvarig Eva Kronfält, eva@helsingborgsfestivalen.se, 0704-357997

helsingborgsfestivalen.se