Trädgårdar utan gränser startar

Lördagen den 15 maj startar trädgårdsutställningen Trädgårdar utan gränser i Stadsparken i Helsingborg. Odlare från olika föreningar kommer att plantera växter från världens alla hörn på en yta vid hörnet Trädgårdsgatan/Södergatan i Stadsparken.

Utställningen inspireras av andra liknande arrangemang som har genomförts i storstäder runt om i världen. Under sommaren kan helsingborgarna följa de personliga odlingarna och i slutet av augusti är det dags för skördefest. Målsättningen är att trädgårdslotterna ska bli en levande mötesplats mellan norr och söder - en samlingsplats för stadens invånare.

Program för startskottet till ”Trädgårdar utan gränser” lördagen den 15 maj i Stadsparken kl.10.00 - 15.00. Välkomna att träffa odlarna, lyssna på musik och fika.

Kl.10.00
Odlare börjar plantera. Planteringarna beräknas vara klara kl.15.00.

Kl.14.00
Christian Orsing, Utvecklingsnämndens ordförande invigningstalar.

Kl.11.00–15.00
Musik av bandet Carlos & Nene. På scenen kommer även odlare berätta om allt från maskar i komposten till Medelhavsländernas grönsakstraditioner.

Pistachia kommer ha servering i parken.

Projektet är ett samverkansprojekt mellan utvecklingsnämndens förvaltning, stadsbyggnadsförvaltningen och kulturförvaltningen. Arrangemanget är en del i stadens arbete med att få en levande stadskärna.

För mer information kontakta projektledare Cecilia Liljedahl på telefon 0702 63 30 82

Medverkande: Grekiska föreningen ,Italienska föreningen, Gambian Society ,Turkiska föreningen Anatolia, Ahl Al Sunna, Makedonska föreningen 11 oktober, Albanska föreningen Kosova, Förbundet för organisk biologisk odling, Barn-i-stan; odlarprojekt från Malmö, Barn från öppna verksamhen på Helsingborgs stadsbibliotek, Trädgårdsförfattaren Christina Högardh-Ihr och Helsingborgs Trädgårdsförening. Helsingborgs stad.

Sponsorer och samarbetspartners: Mäster Grön, Hörhems handelsträdgård, Pistachia, Renhab, Folkuniversitetet.
Idé och projektledning: Clgardens.

Utvecklingsnämndens förvaltning Helsingborgs stad
SE-251 89 Helsingborg