Träffa föreningslivet i Helsingborg

Tisdagen den 10 september arrangeras Aktivitetsdagen på Helsingborg Arena mellan klockan 09:00 och klockan 13:00. De som kan och vill är välkomna för att få veta mer om några av föreningarna i staden.

I Helsingborg arbetar staden och många helsingborgare för att skapa ett rikt och varierat fritidsutbud för alla. Föreningslivet i Helsingborg består av drygt 250 föreningar. Cirka femtio av dem kommer att finnas med på Aktivitetsdagen. Schack, hemslöjd, innebandy, fotboll, körsång och konst är några exempel på föreningsaktiviteter som besökarna kan få veta mer om.

– Alla är varmt välkomna! Målgruppen vi främst hoppas ska komma är nyanlända invandrare som kanske aldrig har hört talas om Sveriges unika föreningsliv, säger Kassem Echehade, integrationshandläggare.

– De som studerar svenska för invandrare har blivit särskilt inbjudna till Aktivitetsdagen med sina lärare och arrangemanget är på dagtid. Genom att engagera sig i en förening kan man få gemenskap och lära känna nya människor, det kan vara ett sätt att komma in i samhället och knyta kontakter, säger Kassem.

Arrangörer: Integrationsenheten på utvecklingsnämndens förvaltning i Helsingborg stad och HISO (Helsingborgsidrottens samorganisation).

För mer information kontakta:

Kassem Echehade, integrationshandläggare, utvecklingsnämndens förvaltning, Helsingborg stad, telefon 042-10 62 14

Annika Sinclair, idrottskonsulent, HISO, telefon 042-13 29 15

Lista över de föreningar som deltar på Aktivitetsdagen finns på www.helsingborg.se/aktivitetsdagen

Det finns fortfarande plats för fler föreningar att delta.