Tryggare Sverige och Helsingborgs stad tar gemensamt krafttag för ökad trygghet bland företagare

Den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige och Helsingborgs stad tar nu gemensamt fram och genomför en Företagens trygghetsundersökning, FTU, för att kartlägga utsattheten för brott samt otryggheten bland företagare i kommunen. Detta är första gången som detta görs i Sverige och Helsingborg blir den första pilotkommunen.

Sedan flera år genomförs undersökningar bland allmänheten (Nationell trygghetsundersökning, NTU) och politiker (Politikernas trygghetsundersökning, PTU) i syfte att kartlägga utsattheten för brott, otryggheten, förtroendet för rättsväsendet m.m. Motsvarande undersökning saknas emellertid när det gäller näringsidkare. Den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige och Helsingborgs stad tar nu gemensamt fram och genomför en Företagens trygghetsundersökning, FTU, för att kartlägga utsattheten för brott och otrygghet bland företagare i kommunen.

- Brottsligheten och otryggheten har inte enbart konsekvenser för den enskilde företagaren utan påverkar även villkoren för företagande och ekonomisk verksamhet. Enligt ”the Economic Freedom of the World Index”, som mäter graden av marknadsekonomi i drygt 160 länder, tappar Sverige placeringar. Orsaken är bland annat att företagare upplever allt större problem med brottsligheten, säger generalsekreterare Magnus Lindgren för Stiftelsen Tryggare Sverige.

För att få en bättre bild av omfattningen och konsekvenserna av brott mot näringslivet tar nu Stiftelsen Tryggare Sverige, tillsammans med Helsingborgs stad, fram Företagens trygghetsundersökning, FTU.

- Att Helsingborg tillsammans med Tryggare Sverige genomför denna kartläggning stärker vårt arbete för ett sunt företagsklimat. Vi måste alla bidra till att motverka parallellsamhällen och svart ekonomi och som kommun kan vi göra insatser för sund konkurrens för att både slå mot den organiserade brottsligheten och långsiktigt skapa förutsättningar för schysta företag, säger Christian Orsing (M), kommunalråd i Helsingborgs stad.

- Näringslivet står inför större utmaningar än någonsin när det gäller frågor som handlar om brott och otrygghet. Förutom minskad omsättning till följd av den pågående pandemin rapporterar många företag om ökade problem med våld, stöld, hot och trakasserier. Därför är det viktigt att kartlägga och sedan komma med konkreta åtgärder för hur vi kan öka tryggheten för företagare i vår kommun, säger Annette Melander Berg, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad.

För mer information

Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige, telefon 040-30 67 00 eller via e-post peter.strandell@tryggaresverige.org

Christian Orsing (M), kommunalråd i Helsingborg, telefon: 070-301 07 26 eller via e-post: christian.orsing@helsingborg.se

Annette Melander Berg, näringslivsdirektör i Helsingborg, telefon: 042-10 50 70 eller via e-post: Annette.MelanderBerg@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.