Två miljoner extra till jobbprojekt i Helsingborg

Utvecklingsnämnden i Helsingborgs stad beslutade den 22 september att satsa två miljoner kronor extra på jobbprojekt i direkt samverkan med företag som behöver anställa. Målet är att arbetslösa ungdomar, korttidsutbildade och helsingborgare med utländsk bakgrund ska få jobb genom individuell utbildning och matchning, där både företagens och stadens behov styr.

Arbetsmarknadsläget har förbättrats i Helsingborg och många får arbete. Samtidigt lever många helsingborgare i utanförskap och kommer aldrig till en anställningsintervju.

Jobbprojekten riktar sig till olika grupper som är beroende av försörjningsstöd. Det gäller framför allt män som behöver språkstöd, romer, utomnordiska kvinnor och ungdomar i åldern 18-25 år. Även ungdomar under 20 år som kommunen har uppföljningsansvar för omfattas av satsningen.

– Vi vill pröva nya vägar, med nya samarbetspartners, för att ge de människor som har svårast att ta sig in på arbetsmarknaden en chans till ett första ingångsjobb och komma in i samhället. Jag hoppas att vi kan utveckla den här metoden och få fler företag som behöver rekrytera att bli intresserade av att ta ett socialt samhällsansvar, säger Christian Orsing (M), ordförande i utvecklingsnämnden.

Företagen får hjälp hitta rätt person

Utvecklingsnämndens beslut innebär att utvecklingsnämndens förvaltning skriver samverkansavtal med företagen Arbetslivsresurs, MPC, Eqvator AB, m.fl. Deras uppgift blir att fungera som länk mellan utvecklingsnämnden och de arbetsgivare som behöver rekrytera.

Företagen får hjälp att hitta rätt personer att anställa bland utvecklingsnämndens deltagare, som i sin tur får stöd med motivation och kortare yrkesinriktad utbildning för att kunna ta jobben. Företagen är med under hela processen som handlar om att skräddarsy lösningar efter individens och företagens behov.

Arbeten som kan bli aktuella finns inom sanering och rivning, lokalvårdsarbete, restaurangarbete samt inom kommunala och fristående förskolor. I ett av projekten kommer deltagarna kommer bland annat att få praktik/arbete hos FCH:s sponsorföretag.

Utvecklingsnämndens förvaltning har under flera år slussat människor till studier eller arbete genom olika EU-projekt och jobbprojekt. Nu utvecklas metoden ytterligare. De nya jobbprojekten startar under hösten 2011 och avslutas våren 2012. Kostnaden är två miljoner kronor och tas från utvecklingsnämndens överförda överskott.

För ytterligare information, kontakta Christian Orsing (M),
ordförande i utvecklingsnämnden, 070 301 07 26, eller Ann Abrahamsson, programområdesutvecklare för arbetsmarknad och EU-projekt, 042-10 77 13, 070-237 77 13. Förvaltningschef Bengt Avedal nås på 042-10 54 16.