Tyck till om kommunen

I morgon påbörjas den femte medborgarundersökningen i Helsingborg

Den 13 september skickas ett frågeformulär till 1000 helsingborgare i åldern 18-84 år. Det är Statistiska centralbyrån (SCB) som genomför medborgarundersökningen på uppdrag åt 62 kommuner, däribland Helsingborgs stad. Tillförlitligheten i svaren är som vanligt beroende av hur många som väljer att svara:

–        För att vara en kommun på framkant måste vi veta vad helsingborgarna uppfattar som våra styrkor och svagheter. Om många svarar på enkäten blir det enklare för oss att förbättra stadens utbud och service, menar kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).

När undersökningen är färdig i december kan resultatet jämföras både med tidigare undersökningar och i sidled, med andra kommuner. De omkring 70 frågorna handlar både om Helsingborg som plats och om det kommunala utbudet: Hur ser invånarna på Helsingborgs stads olika verksamheter? Vilken uppfattning har invånarna om Helsingborg eller Nordvästra Skåne som en plats att bo eller leva på?

Helsingborgs resultat från de tidigare undersökningarna finns på stadens hemsida under statistiska publikationer. Direktlänk:

www.helsingborg.se/Medborgare/Kommun-och-politik/Statistik/publikationer/

Mer information: