Unik bibliotekskampanj tar mötet till Helsingborg

Unik bibliotekskampanj tar mötet till Helsingborg

Med syftet att uppmärksamma folk på bibliotketets plats i staden och allt fantastiskt man kan möta där har Helsingborgs bibliotek lanserat en kampanj som myntas som – möt mig på biblioteket. Genom en ganska traditionell kampanj görs något väldigt otraditionellt: en riktig reklamkampanj för biblioteken. Biblioteket skall slås fast som en demokratisk och viktig mötesplats oavsett om du vill möta andra besökare, bibliotekarier, världskändisar, politiker eller världens största landdjur.

Smaka på det här ordet: Mötesplats.
Uttjatat, urvattnat och alldeles, alldeles underbart. Nu för tiden vill alla vara mötesplatser men få lyckas vara det. Biblioteket är en mötesplats på riktigt. Där du kan slå dig ner med bästa kompisen, varenda person i Hungerspelen eller Martin Luther King medan du får juridiska råd och hjälp med deklarationen. På biblioteket finns mötet med samtiden, historien och framtiden. Med stort och smått, med ont och gott, med det fula och allt annat som gör världen intressant och vacker. Med människor – levande och döda – och med deras tankar. Mötet med kulturer, med det som är likt och det som är olikt. Och viktigast av allt: dessa möten är fria. Fri som i frivillig och fri entré.

Med utgångspunkt i att biblioteken är en plats för alla säger nytillsatte bibliotekschefen i Helsingborg, Catharina Isberg;

–  Vi vill att besökarna, i vårt fall Helsingborgarna, skall få upp ögonen för biblioteket som den neutrala demokratiska mötesplats det är. En lockande mötesplats där man kan möta allt från personer och information till arrangemang och en plats som ger ett avbrott i vardagen.

Syftet med bibliotekskampanjen är att visa exakt hur biblioteket är en mötesplats i den form som presenterades i inledningen och att visa hur bibliotekarierna och de andra anställda på ett bibliotek är de som gör dessa mötesplatser så unika och värda att besöka. Catharina lyfter också fram sina medarbetares roll i mötesplatsen;

–  Möjligheterna på biblioteket är oändliga. Vi som jobbar med biblioteket har i uppdrag att tillsammans med besökarna lyfta fram det som folk efterfrågar. Vi vill problematisera den klassiska synen på det något opersonliga och tysta biblioteket och lyfta fram det som en plats för åsiktsfrihet, upplevelser och Informationshämtande för alla. Den bildsymbolik som vi använder oss av visar den bredd som finns hos oss och skapar en tanke, en slags personlig reflektion, kring hur man kan se på mötet som fenomen. I denna reflektion finns biblioteket och vi som jobbar där för att guida besökaren i den riktning som önskas.

Kändisar, personal och besökare är kampanjen

Biblioteket är en förutsättning för demokrati och demokrati i praktiken. Även i en värld där du kan få tag på all information via webben så behövs biblioteken som en opartisk och neutral guide i mediebruset. Enligt Catharina gömmer det sig ett ”äntligen” hos dom som sett och tyckt till om kampanjen. Möt mig på biblioteket-kampanjen har tagits emot väl i Helsingborg, både hos biblioteksbesökarna, medborgare utanför bibliotekets väggar och bibliotekspersonalen. Personalen har varit delaktig genom hela förarbetet till kampanjen och är dessutom en stor del av kampanjens uttryck. Bibliotekarierna på Helsingborgs bibliotek återfinns till exempel på infofoldrar, affischer, på hemsidan och i sociala medier. Kampanjen är på så vis dubbelsidig och lockar inte bara besökare till mötesplatsen biblioteket utan skapar även en stolthet hos medarbetarna, personalen lär känna varandra och mötet med besökare blir personligt på ett helt nytt plan.

Kampanjen kommer att med humor och glädje fortlöpa och växa under 2014. Personalen på Helsingborgs bibliotek skall lyftas ännu mer och biblioteksbesökarna skall få en stor roll i kampanjen framöver.

Kontaktperson Helsingborgs bibliotek: Catharina Isberg, Bibliotekschef. 042-10 34 60 eller catharina.isberg@helsingborg.se

Presskontakt: Dennis Nilsson, Pressansvarig Kulturförvaltningen. 042-10 42 32 eller dennis.nilsson@helsingborg.se
Pressbilder: För kampanjbilder eller bild på Catharina vänligen kontakta Dennis enligt ovan.

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.