Ovanlig överenskommelse inom vård- och omsorg i Helsingborg

Under våren har Treklövern, Socialdemokraterna och Miljöpartiet arbetat fram en överenskommelse för att säkra omsorgen för våra äldre och funktionshindrade i staden. Överenskommelsen är unik i sitt slag genom att de fem partierna här tar ett helhetsgrepp kring stadens utveckling på omsorgsområdet under en lång tid framöver.

Vi vill med denna överenskommelse skapa den redan nämnda långsiktiga tryggheten för personal, vårdtagare och anhöriga med en fortsatt satsning på hemvård, valfrihet, mångfald och en säker arbetsmiljö med meddelarskydd för samtliga.

Överenskommelsen vilar på fem ben. Dessa ben är entreprenörer, självförvaltning, hemvård respektive hemservice i kommunal regi samt ingen utmanarrätt. De fem partierna har sökt lösningar där helsingborgarna kan känna sig trygga i att kommunen tar ansvar för det långsiktiga välbefinnandet och förvaltandet av brukarnas omsorg.

– Det viktiga för oss är att vi kan leverera lugn och ro för vårdtagarna, deras anhöriga och personalen.
Det här är de stora penseldragen och jag är mycket stolt över denna överenskommelse, säger vård- och omsorgsnämndens ordförande Richard Lundberg.

– En av de bärande punkter i överenskommelsen är att alla som ska välja våra tjänster ska kunna välja ett kommunalt alternativ. Vi kommer även att ställa krav på meddelarskydd i alla kommande avtal, säger Ingela Andersson, vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Bakgrunden till överenskommelsen är den vilja till ansvar som finns från de fem partierna att sätta långsiktiga spelregler för såväl politiken som interna och externa utförare och för brukarnas bästa. Den osäkerhet som rådde efter valet kring förlängningarna av avtalen med de externa utförarna var problematiskt och det vore ansvarslöst att inte försöka nå en uppgörelse.

När nu uppgörelsen är träffad kan nämnden fortsätta att bedriva sin verksamhet på stabil grund och utan risk för att tillfälliga nycker eller svängningar i den politiska opinionen ska skapa oro och osäkerhet för de helsingborgare som nyttjar stadens omsorg.

Richard Lundberg (M), ordförande i vård- och omsorgsnämnden

Ingela Andersson (S), vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden