Utredning om Pålsjö skog klar

Trafikverkets planerade avverkning av träd längs järnvägsspåret i Pålsjö skog vårvintern 2010 sköts upp. Helsingborgs stad fick istället tid på sig att genomföra en utredning som tar ett helhetsgrepp över Pålsjö skog. Utredningen presenterades för stadsbyggnadsnämnden torsdag 9 december.

- Det känns bra att vi tar ett helhetsgrepp över Pålsjö skog. Nu ska vi diskute­ra med Trafikverket och ta ställning till hur vi går vidare med åtgärdsförslagen, säger Hans Bosson, stadsbyggnadsnämndens ordförande. Beslut i stads­byggnadsnämnden tas troligen i januari månad.

Trafikverkets nationella projekt Trädsäkra järnvägar innebär att Trafikverket av­verkar träd och skapar så kallade skötselgator som sträcker sig 20 meter utåt på båda sidor om spårmitt. De träd som avverkas är de som på grund av sin höjd har möjlighet att falla över spår.

Utredningen om Pålsjö skog; åtgärder och utveckling är ett underlag för hur skötsel- och planeringsarbetet med Pålsjö skog ska fortgå både på kort sikt och på lång sikt. Utredningen är utförd av Ramböll Sverige AB. Visionen är att Pålsjö skog bibehålls och utvecklas till en välmående, hållbar och naturskön rekreativ skog med höga naturvärden. Utredningen baseras dels på tillgängligt material dels på de nya utredningar som har gjorts kring skogens status.

Många träd kan genom utredningen sparas

Helsingborgs stad och Trafikverket har gemensamt gjort ett inventerings- och bedömningsarbete av skogsområdet närmast järnvägen. Genom att noggrant bedöma och peka ut varje enskilt träd som ska avverkas har man lyckats spara många träd som står inom den berörda zonen. Längs med järnvägen visar utredningen på att det är 160 träd som behöver avverkas. I luckor efter avverkade träd föreslås att lägre träd och buskar nyplanteras för att ge en grön inramning längs järnvägen.

Andra konkreta åtgärdsförslag

Andra åtgärdsförslag som utmynnat från utredningen för Pålsjö skog är; för­siktig gallring för att gynna föryngring i befintlig skog, åtgärder för att motverka försurningens negativa påverkan genom återföring av aska och plantering av 8 ha ny skog (utanför befintlig skog) inom Pålsjöområdet.

Genom Pålsjö skog löper 730 meter järnväg. Skogen som berörs är på 3 ha.

Kontaktpersoner:

Pontus Runeke, chef drift- och underhåll, stadsbyggnadsförvaltningen

042-10 79 90, pontus.runeke@helsingborg.se

Widar Narvelo, kommunekolog, stadsbyggnadsförvaltningen,