Vad är det egentligen som ligger på tallriken?

38 livsmedelsverksamheter i Helsingborg kontrollerades extra noga när miljöförvaltningens inspektörer var på besök i vår. Anledning: att undersöka om deras menyer stämmer överens med vad som verkligen serveras på tallriken. Resultatet visar att det finns stor förbättringspotential.

Fetaost, parmesanost, parmaskinka, oxfilé, fläskfilé och olika sorters fisk. Livsmedel som alla lätt kan förväxlas med andra liknande – och ofta billigare – livsmedel. Under våren har miljöförvaltningen därför kontrollerat menyer, kylar och frysar extra noga på sammanlagt 38 restauranger, pizzerior och grossister. 29 verksamheter hade brister, främst gällande fetaost, parmesanost och parmaskinka. Istället serverades exempelvis salladsost, gran padano och prosciutto.

– Det är viktigt att restauranger serverar det som står på menyn. Deras kunder ska känna sig trygga med vad de äter och att de inte blir lurade, säger Olu Lindström, avdelningschef på Livsmedelsavdelningen.

Vid årsskiftet infördes en ny riskklassificieringsmetod som innebär att även redligheten ska kontrolleras. Helt enkelt att restaurangen använder sig av rätt benämning i sina menyer så att vi ska kunna känna oss säkra på vad vi stoppar i oss. Detta är också viktigt ur hälsoaspekt, då likartade livsmedel kan ha olika innehåll. Ett bra exempel på detta är fetaost och salladsost, som är gjord på får- och getmjölk och respektive komjölk. Något som kan ha stor betydelse för allergiker.

– Ofta handlar det om att restaurangerna inte haft kunskap om vad de fått för varor. De måste bli bättre på att följa upp sina beställningar, säger Olu Lindström.

Olu Lindström, avdelningschef livsmedel, 042-10 50 38