Vägbygget vid Helsingborg Arena är invigt

Miljön i fokus när genomfartsled blir arenastråk. Tisdagen den 13 april invigdes ombyggnationen av Mellersta Stenbocksgatan, som löper längs med den blivande Helsingborg Arena.

Mellersta Stenbocksgatan har länge varit ett av problembarnen i Helsingborgs trafikbild. Mätningar visar att luften invid området ligger på eller över gränsen för det acceptabla. Ett mål med ombyggnationen som avslutas i höst är att göra gatan, som i dag av många används som en genomfartsled, till ett arenastråk som fortkörare och tung trafik undviker.

I dag genomfördes den ceremoniella invigningen av gatans ombyggnation, mitt i händelsernas centrum. En specialspade, som kan hanteras av tre personer samtidigt, fattades av kommunstyrelsens och stadsbyggnadsnämndens ordförande i Helsingborg, tillsammans med affärschef Per Block från vägentreprenören NCC.

–        Miljöaspekter väger tungt när vi bygger en arena mitt i staden. Ombyggnationen av M. Stenbocksgatan underlättar för kollektivtrafik, gående och cyklister till arenan. När det är färdigt har vi här också en lugnare trafikmiljö för de närboende och ett viktigt bidrag till en bättre luft för alla i staden, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).

–        Ombyggnaden av Stenbocksgatan har också som idé att skapa en värdig och tilltalande entré till nya arenan, Idrottens hus och Olympia. I höst fortsätter arbetet med att utveckla och förädla park- och naturområdena inom Olympiaområdet, säger ordföranden i stadsbyggnadsnämnden Joakim Andersson (M).

Det händer med gatan:

· Gång- och cykelbanor längs hela stråket

· Särskilda busskörfält och nya hållplatser. Regionbussarna ska stanna vid den planerade Helsingborg Arena

· Biltrafiken begränsas till ett körfält

· Hastighetsgränsen blir 40 kilometer i timmen

Arbetet med arenastråket påbörjades den 6 april och vara klart under september. Efter M. Stenbocksgatan kommer också Filbornavägen att anpassas för att harmoniera med miljökraven. Företaget NCC har fått entreprenad på ombyggnationen av Mellersta Stenbocksgatan.

Helsingborg Arena är framförallt en satsning på idrotten. Byggnaden ska kunna ta emot 5 000 åskådare vid idrottsevenemang och 5 500 personer vid konserter. Byggstart är planerad till 2010 och invigning sker under hösten 2012. Upphandling av entreprenad för arenabyggnaden pågår nu och avslutas under våren -10.

www.helsingborg.se/helsingborgarena