Välkommen till Elbilens dag på Sundstorget i Helsingborg

Lördagen den 12 maj klockan 10:00-16:00 firar vi Elbilens dag – en avgasfri dag på Sundstorget. Elbilens dag arrangeras samtidigt i Köpenhamn, Helsingör, Malmö, Landskrona och Helsingborg för att uppmärksamma Oresund Electric Car rally den 12-13 maj.

Elbilens dag i Helsingborg bjuder på en rad olika aktiviteter. Här finns möjlighet att provköra elbilar, elskotrar och elcyklar samt testa funballz och segways. Vi bjuder också på underhållning och radiostyrd show med Klippan RC Klubb.

Elbilsrally

Oresund Electric Car Rally, som är öppet för elbilar och plug-in-hybrider startar på förmiddagen i Köpenhamn och går via Helsingör till Helsingborg. De 50 ekipagen väntas anlända till Sundstorget ca klockan 14:00. På söndagen fortsätter rallyt via Landskrona till slutdestinationen Malmö. Rallystjärnan Tina Thörner och dansstjärnorna Ann Wilson och Tony Irving medverkar liksom Helsingborgspolitikern Lars Thunberg med flera.

Bengt Streuli är konferencier under dagen som bjuder på en mängd aktiviteter.

• 11:00 Klippan RC Klubb bjuder på show med sina radiostyrda bilar

• 11:30 Musikunderhållning med Felicia & Hedda

• 12:00 Klippan RC Klubb har laddat upp för en ny show

• 13:30 Musikunderhållning med Amanda & Linnéa

• 14:00 Oresund Electric Car Rally anländer till torget.

• 15:00 Finalshow med Klippan RC Klubb

Thores Bageri bjuder på kaffe och kan-el-bullar när elbilarna rullar in på Sundstorget klockan 14:00.

Helsingborgs stad arbetar för att minska trafiken och dess utsläpp. Elbilen saknar helt avgasrör, därför är den en del av lösningen för att minska utsläppen. Elbilens dag ingår i kampanjen Vår luft som handlar om att skapa en attraktiv och ren stad.

För mer information:

Mattias Alfredsson, projektledare stadsbyggnadsförvaltningen, tel 0732-31 53 33

Katharina Sparre, projektledare stadsbyggnadsförvaltningen, tel 0732-31 19 85

Per Lundgren, projektledare Öresundskraft, tel 0704-18 33 14

Arrangör av rally:

Oresund Electric Car rally delfinansieras av Interegprojektet E-mission. E-mission samlar en bred och slagkraftig konstellation aktörer i Öresundsregionen: Köpenhamns Kommun, Region Hovedstaden, Malmö stad, Region Skåne, Helsingborgs stad och Öresundskraft. Projekt E-mission består av flera aktiviteter som på olika sätt ska främja elbilen i Öresundsregionen.

Arrangör av Elbilens dag:

Helsingborgs stad och Helsingborgs Dagblad har tillsammans startat kampanjen Vår Luft för att inspirera alla helsingborgare till att engagera sig i sin stad. Välkommen du med!