Världsmiljödagen Många arter, en planet, en framtid

Lördagen den 5 juni uppmärksammar Helsingborgs stad Världsmiljödagen med att bjuda på aktiviteter i Pålsjö skog. Årets internationella tema för dagen är biologisk mångfald. Förlusten av biologisk mångfald anses av flera forskare vara det största hotet mot vår planet, före både klimatförändringar och kemikalier. Helsingborgs stad lyfter frågan under Värlsmiljödagen genom att ge helsingborgarna chans att lära känna det populära naturområdet Pålsjö skog bättre genom gratis naturvandringar med kunniga guider.
Inom Helsingborgs kommun finns 13 naturreservat varav ett är marint. Fler reservat håller på att bildas. I det kommunala arbetet med biologisk mångfald ingår även den landskapsbotaniska trädgården på Fredriksdal, där växter från hela Skåne odlas. Pålsjö skog har en värdefull roll i Helsingborg i och med sitt läge nära flera bostadsområden.
Inför Världsmiljödagen inbjuds pressen till en kortare guidad vandring i Pålsjö skog med Widar Narvalo, stadens kommunekolog. Under en 20 minuters vandring får ni höra om skogens intressanta historia och varför den är viktig både socialsynpunkt och för sina naturvärden.

Pressvandring 31 maj klockan 13:00
Samling vid Våffelpaviljongen i Pålsjö skog.
Anmälan till linnea.folkesson@helsingborg.se, 0705-80 44 55

Program för 5 juni
Klockan Programpunkt
11:00 Invigning av dagen med sång och tal. Helsingborgs miljöpris delas ut av kommunfullmäktiges vice ordförande Arne Larsson.
11:30 -12:30 Tipsrunda och guidade naturvandringar. Tre vandringar startar samtidigt med tre olika teman; Biologisk mångfald med Ulrik Alm från studiefrämjandet, Skogens historia med Widar Narvelo- kommunekolog och Fåglar och fauna med Naturskyddsföreningen och Kullabygdens ornitologiska förening.
13:00-14:00 De guidade naturvandringarna upprepas med chans för nyanlända att delat och för de som redan gått en vandring att välja ett nytt tema.  Staden bjuder på fika till alla som deltar, så långt det räcker.

För mer information:
Linnea Folkesson
Projektledare Miljöbiblioteket                                                                                     Kulturförvaltningen, Helsingborgs stad
E-post: linnea.folkesson@helsingborg.se

Widar Narvelo