Världsmiljödagen uppmärksammas med parollen "cykla för klimatet"!

Stadsparken 5 juni klockan 07:00

Fredagen den 5 juni uppmärksammar Helsingborgs stad Världsmiljödagen under parollen "Cykla för klimatet - din stad och din planet behöver dig". Detta är ett led i stadens mobilitetsarbetet. Att fler cyklar gynnar miljön både lokalt och globalt. Pressträffen blir klockan 07:00 i ett tält i Stadsparken.

När cykling ersätter bil som transportmedel minskar utsläppen av koldioxid vilket har påverkan på globala klimatförändringar. På lokalnivå har Helsingborgs stad problem med luftkvaliteten vilket är direkt kopplat till transporter i staden, med fler som cyklar får vi bättre luft.

Under dagen kommer cyklister uppmuntras, årets miljöpris delas ut och vinnare i fototävlingen "miljövänliga resan" att koras med mera.

Program för dagen

Klockan 7:00: Utdelning av uppmuntringspåsar till cyklister vid Mäster Palms plats, Stadsparken, Rådhuset, Fredriksdal och Ramlösa station

Klockan 11:30 -13:30: Tält i Stadsparken öppnar. I tältet kommer det finnas en fotoutställning och cykelinformation. Årets miljöpris delas ut till Ann-Cathrine Karlsson, miljöstrateg, Helsingborgs lasarett och Helsingborgsbaserade företaget Emotron AB, Priset delas ut av kommunfullmäktiges ordförande Carin Wredström. Lunchkonsert med Nilla Nielsen. Priser i fototävlingen "miljövänliga resan" delas ut.

Pressträff:

Uppmuntran till cyklister: Fredag5 juni 2009 kl. 7:00 tält i Stadsparken.

Miljöpriset och världsmiljödagen: Fredag5 juni 2009 kl. 12:15 i Världsmiljödagens tält i Stadsparken. Observera att priset delas ut klockan 12.00.

Anmälan till:

linnea.folkesson@helsingborg.se, 0705-804455