Veteran-VM i badminton slår alla rekord

Veteran-VM i badminton slår alla rekord

Den 20-26 september är det dags för de bästa veteranspelarna i världen att samlas i Helsingborg Arena. Fler än 1000 spelare från ett femtiotal länder göra upp under Veteran-VM i badminton i Helsingborg nästa vecka.

Veteran-VM i badminton arrangeras vartannat år, deltagarna är från 35 år och uppåt. Årets VM i Helsingborg slår alla tidigare deltagarsiffror, över 1300 spelare tävlar i Helsingborg Arena 20-26 september. Även antalet deltagande nationer, 48 stycken, är det högsta hittills.

- Det är såklart extra roligt att så många vill spela i Helsingborg, och att så många svenska spelare deltar på hemmaplan under 2015 års VM, säger Peter Beckne, projektledare för Veteran-VM i badminton.

102 stycken svenska spelare har kvalificerat sig till VM. Bland annat Patrik Björkler som tog VM-guld i herrdubbel under Veteran-VM 2013. I årets VM spelar han i par med Stefan Edvardsson, EM-guldmedaljör i herrdubbel 2014. Det kommer även många internationellt kända spelare, bland annat Haryanto Arbi och Eddy Hartono (Indonesien), Jesper Helledie och Jens Eriksen (Danmark).

Veteran-VM är en individuell tävling med dam- och herrklasser, singel och dubbel samt mixed. Ålderskategorierna är indelade i V35, V40, V45, V50, V55, V60, V65 and V70.

Matcherna spelas på Helsingborg Arena och Idrottens hus och det är fritt inträde till alla matcher. Finalerna spelas lördagen 26 september från klockan 10.00.

Läs mer på webbplatsen för Veteran-VM 2015

Bakgrund
Svenska Badmintonförbundet har med stöd av Helsingborgs stad och Event in Skåne (Region Skånes Eventbolag) arbetat för att få Veteran-VM till Helsingborg. De tre parterna presenterade det vinnande upplägget i november 2013 för Badminton World Federation (BWF) i Aten, Grekland. Kort därefter kom beskedet att Helsingborg står som arrangör för Veteran-VM 2015.

Peter Beckne, projektledare Veteran-VM i badminton
070-604 74 14, peter.beckne@badminton.nu