Vinnaren i tävlingen att gestalta Oceanbadet i Helsingborg är utsedd

Tävlingsjuryn har utsett förslaget Niveau+ till vinnare av arkitekttävlingen att gestalta Oceanbadet, det nya badhuset i Helsingborg. Staden växer och helsingborgarna har länge efterfrågat ett aktivitets- och familjebad samtidigt som föreningslivet har behov av en ny tävlingsbassäng som är godkänd för tävlingar på SM-nivå.

– Det känns fantastiskt bra att vi nu tar ännu ett steg närmare ett nytt badhus. Det föreslagna Oceanbadet är ett aktivitets- och familjebad, en attraktiv plats för vattensport, motion, nöje och rekreation. Det blir ett bad som tillvaratar platsens unika förutsättningar och bidrar med nya kvaliteter till Helsingborg, säger Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande.

Helsingborg växer och det innebär bland annat ett högt besökstryck på befintliga sim- och badanläggningar. Det är viktigt att få ett badhus som motsvarar stadens förväntningar och en partner som har erfarenhet av badhus. Av den anledningen var det naturligt att anordna tävlingen tillsammans med Sveriges Arkitekter som har lång erfarenhet av olika typer av arkitekttävlingar. Efter en prekvalificeringsprocess där ett 30-tal företag deltog bjöds fem olika team av arkitektkontor in att delta i tävlingen under anonymitet.

– Genom att tävla får flera arkitekter eller team arbeta på lika villkor med samma uppgift, i konkurrens om ett uppdrag. Det är ett bra sätt att få många kvalificerade lösningar på hur ett badhus kan se ut och byggas på bästa sätt. Det var oerhört hög nivå på samtliga bidrag, men till slut så enades vi om en vinnare, säger Anna Möller, stadsbyggnadsdirektör och ordförande i tävlingsjuryn.

Intentionen är att helsingborgarna ska få ett nytt badhus under 2027. Fram till dess är det en process i flera steg, däribland politiska beslut om investeringen och framtagande av en detaljplan för området. Det vinnande förslaget kommer också att bearbetas på olika sätt i processen.

– Stadens nya badhus kommer att bli ett attraktivt besöksmål för såväl helsingborgare som turister. Det ger oss också möjlighet att öka simkunnigheten för våra barn och att vi får ett välbehövligt rekreationsbad. Om allt går enligt plan så räknar vi med att kunna hälsa besökarna välkomna till Oceanbadet före julen 2027, säger Jan Björklund (S), vice ordförande i kommunstyrelsen i Helsingborg.

Ur juryns motivering:

”Niveau+ är en byggnad som är mycket stark i sin karaktär som kommer att stärka Helsingborg som resmål. Detta kan bli en mycket välfungerande, attraktiv och spännande badanläggning. Byggnaden är i tegel, som är så typiskt för Helsingborg och invändigt finns många vackra och funktionella rum. Byggnaden kommer att fungera utmärkt för såväl motionssimmaren som barnfamiljer och vid stora simtävlingar.”

Förslagsställare till det vinnande förslaget Niveau+ är:

Yellon AB, Arkitekt SAR/MSA Tomas Hansen, arkitekt SAR/MSA Oskar Edforss, arkitekterna Frida Arebo, Linda Regalbuto, Elinor Fälth, Karolina Leijonberg och Rodrigo Yañez

Lund+Slaatto Arkitekter AS Arkitekterna Espen Pedersen, Pål Bjørnstad, Axel Fiske, Johannes Michael Bak, Truls Glesne, Ørjan Husby och Simon Ewings

Bjørbekk & Lindheim Landskapsarkitekter AS Landskapsarkitekterna MNLA
Jostein Bjørbekk, Nuno Almeida, Svein Erik Bergem och Ingrid Fallet

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.