Yrkesmentorprogrammet fördubblas – fler mentorer behövs

Yrkesmentorprogrammet fördubblas – fler mentorer behövs

Välkommen till julfika med höstens adepter och mentorer
Tid och plats: 7 december klockan 15:00-17:00 på kompetenscenter
Norrehed, lokal Högasten, Planteringsvägen 139. Media är välkomna från klockan 14:30.

Pia Zachrison på arbetsmarknadsförvaltningen som ansvarar för yrkesmentorprogrammet informerar om rekryteringen inför vårens program. Det finns möjlighet att intervjua adepter och mentorer.

Övriga medverkande:
Rami Almudafar från Almi Företagspartner Skåne om hur man startar och driver företag i Sverige.

Martin Dell, själv invandrad från Tyskland för ett tiotal år sedan och som i dag driver advokatbyrå tillsammans med en svensk partner.

Många som nyligen kommit till Sverige har svårt att komma in på arbetsmarknaden trots att de är både välutbildade och har yrkeserfarenheter från sina hemländer. För att de lättare ska få kontakter och nätverk inom sina branscher och yrkesområden har Helsingborgs stad ett yrkesmentorprogram.

Nästa år fördubblas programmet så att fler nyanlända kan få en mentor och en hjälpande hand in i det svenska yrkeslivet. Erfarenheterna av programmet, som staden drivit sedan 2012 är mycket goda och behovet av mentorer stort.

Helsingborgs stad söker nu nya yrkesmentorer till nästa start i januari 2016. Adepterna är välutbildade nya helsingborgare, mest akademiker, eller människor med tydlig yrkesidentitet. Hittills har 30 adepter om året, femton per termin, fått en yrkesmentor. Nästa år utökas antalet till totalt 60 adepter/mentorer.Yrkesmentorerna och adepterna träffas minst en gång i månaden, gärna mer, under ett halvår. Vissa gemensamma träffar ingår också

– Vi matchar så att adepten får en mentor inom sitt eget yrkesområde och båda parter får bästa möjliga utbyte. Yrkesmentorns uppgift är inte att ordna jobb utan att dela med sig av sina kontakter och sitt nätverk i branschen. Vara en mänsklig första dörr in till arbetsmarknaden i Sverige, säger Pia Zachrison, matchare på arbetsmarknadsförvaltningen.

För mer information, kontakta Pia Zachrison, ansvarig yrkesmentorprogrammet, telefon 042-10 24 92, mobil 0768-500 475.Se även helsingborg.se/yrkesmentor