Största gymnastikevenemanget någonsin i Helsingborg!

Grytan fylls av gymnaster för invigningsparad.

På söndag den 13 juli klockan 17.45 sätter det igång. Det största gymnastikarrangemanget någonsin i Helsingborg. Det är EUROGYM som inleds med en parad med mer än 4 500 gymnaster. Paraden går från Grytan till Helsingborg Arena, där högtidlig invigning och fartfylld uppvisning väntar.

- Vi hoppas att många kommer ut och hejar på längs paradstråket och får gymnasterna från 22 länder i Europa att känna sig välkomna till Helsingborg. Det kommer att vara festlig stämning och många förväntansfulla ungdomar, säger Jenny Kastberg som ansvarar för invigningsarrangemanget av EUROGYM.

EUROGYM för första gången i Sverige - 4500 deltagare är rekord

EUROGYM pågår i Helsingborg mellan den 13 och 18 juli. Det är första gången arrangemanget kommer till Sverige och 4 500 ungdomar samlas för uppvisningar, galor och workshops i det största uppvisningsevenemanget inom gymnastik för ungdomar i Europa. Och till Helsingborg har EUROGYM lockat till sig rekordmånga deltagare. Aldrig tidigare har så många anmält sig till arrangemanget.

Invigningen på söndagen kommer att fylla hela Helsingborg Arena med deltagarna och därför är uppvisningen endast för EUROGYMs deltagare. Däremot hålls två stora galaföreställningar den 16 juli på Helsingborg Arena vilka det går att köpa biljett till. Runt om i Helsingborg kommer det dessutom att finnas stadsscener med uppvisningar som allmänheten kan beskåda. Dessa är på Sundstorget/Dunkers plats, Mäster Palms plats, Stadsparken samt Gröningen. Där är det uppvisningar 14-16 juli mellan klockan 13.30 och 18.00.

På invigningen kommer gymnastikföreningar från hela Skåne att inspirera och visa upp sina färdigheter i en rad olika discipliner. Det kommer att vara program med exempelvis artistisk gymnastik, hopprep, tumbling, trampett och drill.

- Invigningen ska vara en inspirerande och välkomnande show. Vi vill även ge en högtidlig känsla för alla som går i paraden och som representerar sitt land. Det blir tal, flagghissning och nationalsång för att ge den rätta känslan och en bra avspark till EUROGYM 2014, säger Jenny Kastberg.

För ytterligare information om invigningen kontakta:

Jenny Kastberg, ansvarig för invigningsarrangemanget vid EUROGYM, tel. 0709-467649 eller jenny.kastberg@gmail.com

För information och ackreditering till invigningen och andra EUROGYM-arrangemang, kontakta:

Christel Attermalm, kommunikations- och mediaansvarig vid EUROGYM, tel. 0733-395864 eller christel.attermalm@gymnastik.se