Helsingborg Horse Week - nu ett miljömärkt event!

Helsingborg Horse Week - nu ett miljömärkt event!

Vi kan idag officiellt meddela att Helsingborg Horse Week nu är godkänt som ett miljömärkt event av Håll Sverige Rent!

Håll Sverige Rent jobbar för ett skräpfritt Sverige och genom deras projekt, utbildningar och miljömärkningar verkar de för att minska både individers och olika verksamheters miljöpåverkan.

Nedskräpning är ett stort problem som skadar miljön samt de människor och djur som befinner sig i den. Håll Sverige Rent vill göra människor uppmärksamma på detta problem, och visa på hur man istället kan återvinna för att skapa en hållbar utveckling.

Helsingborg Arena är en modern multiarena som är byggd med miljön i åtanke. Bland annat är arenan utrustad med solceller på taket och använder sig endast av miljömärkt el från Öresundskraft och städleverantören Förenade Service som endast använder sig av miljömärkta rengöringsmedel. Helsingborg Arena är också noggrann med att ha miljömedvetna samarbetspartners och använder sig av utvalda ekologiska och FairTrademärka varor. Därför är vi på Helsingborg Horse Week nu mycket glada över att kunna titulera oss som ett miljömärkt evenemang!

Evenemangsansvarig på Helsingborg Arena, Bertil Alm berättar "För att bli godkänd som miljömärkt event behöver ett visst antal obligatoriska kriterier uppnås. Vi som jobbar med Helsingborg Horse Week är stolta och nöjda över att vi uppfyllt dessa krav och det känns bra att bidra med ett evenemang på ett sätt som inte bara är bra och roligt för staden och människorna, utan som även tar hänsyn till omvärlden och miljön."

Helsingborg, årets bästa Håll Sverige Rent-kommun 2014

Helsingborgs stad mottog Årets bästa Håll Sverige Rent pris för kommuner, efter att under 2014 arbetat strategiskt och målinriktat med att minska nedskräpningen genom lustfyllda skräpplockaraktiviteter i kampanjen ”I love Helsingborg”. Under våren 2014 deltog rekordmånga invånare i kommunens aktiviteter, vilket resulterade i utmärkelsen "Årets bästa Håll Sverige Rent-kommun". Samtidigt arbetar kommunen kontinuerligt med frågan genom Håll Sverige Rents Grön Flagg och med det tydliga målet att blir Sveriges renaste stad.

Helsingborg Horse Week är en 10-dagars hästfest där nationella som internationella hoppryttare tävlar i en av Sveriges modernaste inomhusarenor. En häst- och lantlivsmässa, barnaktiviteter, clinics och seminarier gör Sveriges nyaste hästtävling till årets händelse inom ridsporten. Kom och se talanger, unga ponnyryttare och eliten tävla under samma tak på samma bana.