Helsingborg smyckas och arenan gör sig redo för #melfest

Helsingborg smyckas och arenan gör sig redo för #melfest

Med bara en vecka kvar till Helsingborgs första Melodifestival någonsin arbetas det febrilt i kulisserna och staden börjar smyckas inför den storslagna Andra Chansen. Programmet är spikat och så nästan alla artister som ska delta.

För den melodifestivalsugna kommer en stor del av stadens butiker och offentliga platser att berikas med festivalyra. Stora vepor kommer pryda stadsbyggnader och klippdockor i fullstorlek i välkända kostymer är utplacerade för förbipasserande kan ta selfies. Ansvarig för utsmyckningen scenograf Yvonne Ericsson, till vardags anställd på Helsingborgs Stadsteater, säger:

”- Eftersom vi inte vetat vilka artister vi får till Helsingborg har vi valt att göra kostymerna ansiktslösa, det ska spegla nyfikenheten och förväntan. Det kan nog ändå hända att någon känner igen en och annan kostym, vilket bara gör det roligare, säger scenograf Yvonne Ericsson, som står bakom konceptet för kampanjen.”

Utanför Helsingborg Arena återfinns nu regnbågspromenadens sittkuddar, en stor fasadvepa ska monteras i dagarna, röda mattor ska rullas ut och pom pomsdekoren ska monteras upp invändigt. Bertil Alm, evenemangsansvarig på Helsingborg Arena känner stadens puls inför festivalen och säger:

”- Arenan är huvudnumret för Andra Chansen och vi tycker det är otroligt viktigt, som vid alla evenemang, att leverera en helt fantastisk festivalmagi. Det här har vi längtat efter!”.

Framåt nästa helg den 6 och 7 mars kommer olika musikuppträdanden ske i staden, bland annat på Knutpunkten den 6 mars klockan 16.00 där det blir en musikfest i schlagerns tecken som leds av Brandsta City Släckers.

Den 7 mars mellan 11-14 kommer SVT:s mycket populära Minimello till Stadsteatern och alla barn får chansen att lämna in sina hemmagjorda toarulle-artister. Utanför ingången kommer det stå verklighetstrogna toarulle-artister inspirerade av barnens idéer. Klockan 14-16 är det också dags för audition till SVT:s nya storsatsning ”Superchansen”, programlett av David Lindgren för barn mellan 6-12 år, även det på Stadsteatern.

Dessutom har Kulturskolan öppet hus i Melodifestivalens tecken klockan 11-16.

”- Vi vill skapa en fest för alla nu när Andra Chansen kommer till staden. Allt vi bjuder på i vårt program är gratis så att alla ska kunna vara med. Vi hoppas också kunna överraska med en artist eller två nere på stan under dagarna, så det gäller att hålla ögon och öron öppna, säger Helen von Platen.”