Hx-festivalen – en plats för kulinariska upplevelser

Hx-festivalen – en plats för kulinariska upplevelser

Helsingborg är känt för sin lokala kraft kring microbryggerier och nya matupplevelser. Mitt i festivalområdet – på Henry Dunkers plats – kommer besökarna i år kunna att låta sig inspireras och njuta av mat och dryck utöver det vanliga när Ödåkra Brygghus, Doori, Brewski/Barski och Holy Smoke står för serveringen. På Gröningen blir det mat och underhållning hos Charles Dickens.

Hx-festivalen verkar lokalt och ambitionen att visa upp det mesta och bästa med Helsingborg gör sig påmind när årets krögare nu presenteras. Gröningen intas av Charles Dickens som serverar pubkrubb och underhållning med bland annat HitCity Öresund. På Henry Dunkers plats tar Barski och Holy Smoke plats tillsammans med Doori och Ödåkra Brygghus.

Utöver de två serveringsområdena kompletteras festivalens utbud av streetfood med stadens egen ”Matplats Gröningen”, bakom Stora scen. På The Tivoli är den sedan tidigare känt att Foodstock kommer tillbaka med både lyxkorv och smörrebröd.

– Festivalmaten är viktig och utbudet behöver vara varierande – även här med något för många smaklökar, säger Martina Arnér, krögaransvarig på Hx-festivalen.

Befinner man sig inte på festivalområdet så bjuder hela söder, city och norr på en kulinarisk matresa, med det breda utbud som man faktiskt hittar genom en enkel promenad i stan.

– Detta är något vi försöker uppmärksamma när vi tänker på utbudet på festivalområdet, fortsätter Martina.

Medan festivalbesökarna på Henry Dunkers plats avnjuter mat och dryck och umgås med vänner, avlöser ett stort antal artister varandra på scenen, både fredag och lördag. Här kan man på lyssna och dansa till Lasse Sigfridsson och Martin Nilsson med band, bjuda upp till dans till dansbandet Date och rocka till tonerna av Jerry ”Lee” Carlsson. Dagtid uppträder World Wide Willy, CAPi, Abbylito och Trubadur A.M.P, och den som gillar irländsk musik ska ta tillfället i akt att göra ett besök när Tullamore Lads spelar.

Sedan tidigare har Hx släppt Bloosblasters, Bluesjam med Dennis Westerberg och husband och La Belle Parade.

Fullständigt program med dagar och tider presenteras inom kort på Hx.se

Om artisterna på Henry Dunkers plats:

Abbylito
Abbylito är en flitigt anlitad DJ som mixar det mesta, från klassiska hits till den senaste dansmusiken. Hon kommer från Helsingborg, har gått hela två DJ-utbildningar och har de senaste elva åren rest runt i Skandinavien och Spanien och spelat på klubbar, festivaler, bröllop och event. Med henne vid mixerbordet kan du vara säker på att det blir en grym fest(ival).

CAPi
Redan förra året gjorde de en omtyckt spelning på Hx, i sommar återvänder de med samma oslagbara energi. CAPi är ett lokalt förankrat band med musik som inspireras av americana/country med strössel av soul och ett stänk av disco. Du som gillar folkrock och skimrande stämsång kommer inte att bli besviken.

Tullamore Lads
När Tullamore Lads går upp på scenen på Henry Dunkers plats kan du förvänta dig en festlig resa i irländsk tradition. Tullamore Lads underhåller partysugen publik i södra Sverige, och skapar en festlig atmosfär som inte sällan rycker med publiken i allsång och handklapp.

Lasse Sigfridsson + Martin Nilsson
Lasse Sigfridsson är en legend inom dansbandsvärlden och har tillbringat en stor del av sitt liv på scenen. År 1967 startade han dansbandet Lasse Stefanz, och var med i hela 45 år. Lasse Sigfridsson är dock minst lika omtyckt som soloartist – 2012 släppte han sitt första soloalbum "Min egen väg" som snabbt sålde guld. I sommar besöker han Hx-festivalen tillsammans med Martin Nilsson.

Landskronapågen Martin Nilsson är en av Sveriges största manliga countryartister. Martin Nilsson medverkade i Fame Factory 2003 och tog sig ända till final. Sedan dess har han släppt egen musik. I år släpper han ny musik och besöker Hx-festivalen tillsammans med Lasse Sigfridsson.

Date
Dansbandet Date har sedan starten 1993 medverkat i en rad olika TV-program. Kanske har du sett dem i Melodifestivalen, Dansbandskampen, Sikta mot stjärnorna eller Nyhetsmorgon. I sommar kan du dansa till deras låtar på Hx-festivalen.

World Wide Willy
World Wide Willy spelar den bästa musiken från 1960-talet till nutid. När han inte spelar på Hx charmar han publiken på krogar, företag, klubbar, födelsedagsfester och bröllop. Vare sig det är som musiker, sångare, DJ och entertainer – du kan vara säker på att World Wide Willy levererar förstklassig underhållning.

Trubadur A.M.P
När Helsingborgstrion Trubadur A.M.P. besöker Hx blir det covers på allt från Bob Dylan till vår egen stjärna Robyn, blandat med de senaste hitsen. Trubadur A.M.P. har spelat ihop i många år, och det är helt omöjligt att inte tycka om den här gemytliga trion.

La Belle Parade
Följ med på en musikalisk tidsresa när La Belle Parade ställer till med en musikfest av det glamorösa slaget. La Belle Parade är ett all-female jazzband som, med instrument som washboard, banjo, trumpet, klarinett och tuba, spelar New Orleans-jazz från tidigt 1920-tal.

Bloosblasters
Efter fem års uppehåll har nu det skånska kultbandet Bloosblasters återförenats och fortsätter att vandra i Peps Perssons fotspår genom att bjuda på tung, men glad, blues på skånska. Gör dig redo när smått ikoniska Bloosblasters äntrar Hx-scenen för att bjuda på en kavalkad av sina mest populära bluespärlor, och några nya låtar.

Bluesjam med Dennis Westerberg
Lita på att det blir svängigt när Dennis Westerberg, känd som sångare, munspelare och gitarrist i det skånska kultbandet Bloosblasters, kör ett svängigt bluesjam där publiken får vara med och spela. Ta med ditt eget instrument och kom bort till Henry Dunkers plats för en spelning du sent ska glömma. All teknik du behöver kommer att finnas på plats.

Jerry ”Lee” Carlson
Den sista stora rockpionjären Jerry Lee Lewis gick ur tiden i höstas. Nu ger sig Sveriges mest dedikerade tolkare – Jerry ”Lee” Carlson – ut på sommarturné för att hylla sin förebild lite extra. Jerry Carlson slog igenom i ”Sikta Mot Stjärnorna” och har sedan dess haft en trogen publik. Nu kommer han till Hx. Tillsammans med sitt band kommer Jerry ”Lee” Carlson att bjuda på showen ”Great Balls of Fire” – en explosiv föreställning med ikonens artisteri i fokus.

Hx-festivalen
När: 30 juni - 1 juli klockan 12.00 – 00.00.
Var: Från The Tivoli till Fria Bad

Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.wilsonstoltz@helsingborg.se

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborgs stad.