Hx-festivalen: festlig invigning och de sista musikakterna – lokalt och närodlat!

Hx-festivalen får en egen invigning – kalaset rivstartar fredagen den 30 juni klockan 16! Invigningen blir ett sätt att starta igång festivalen och publiken kan förvänta sig att se sina lokala favoritartister uppträda. Dessutom får Hx finbesök av några av Sveriges största artister.

Tillsammans med Maja Gullstrand, Sveriges näst snyggaste band, Glenn Borgkvist och Sean Banan blir det musik, trailers, bandklippning och fullt ös i 2023 års upplaga av Hx-festivalen.

– Invigningen ska ju så klart präglas av ”det mesta och bästa” med Helsingborg. Vi kommer att visa trailers för upplevelser under Hx, det blir helt enkelt en försmak på vad som komma skall runtomkring i stan, säger Jonas Wilson Stoltz, projektledare för Hx-festivalen.

– Efter de lokala artisterna är det dags för Sean Banan att ta plats på scen, och en timme efter kommer storfavoriten Hasse Andersson. Vi räknar med mycket folk och uppmanar därför publiken att vara på plats i god tid för att få bra platser, fortsätter Jonas.

Utöver detta finns några akter kvar att presentera i form av lokala stjärnskott som förgyller programmet. Festivalens tre scener präglas, som tidigare nämnt, av både nationella och lokala artister i blandade genrer. Stora scen på Gröningen, Henry Dunkers Plats och Dunkers baksida.

De sista artisterna som festivalen nu slutligen presenterar: Delphi, Lea Replay, Hot Aim, Thörn, Tidvattnet, Mojo Pin, Mattias Nederman och Philipp & Björn.

RYDM CREW som gjorde succé i Talang kommer också att poppa upp lite här och var på området!

Fullständigt program med dagar och tider presenteras inom kort på Hx.se

Om artisterna:
Delphi
Delphi är en tvättäkta soulstjärna som inte lämnar någon oberörd. I sommar kan publiken uppleva henne på Hx. På fredagen äntrar Delphi Stora scen tillsammans med sin sidekick Soleil Camara. Då blir det blir det stämsång, dans och hög energi på Gröningen

Lea Replay
Lea är sångerska, låtskrivare och artist. Hennes musik är för alla oss som varit med om relationer och hjärtekross. Men det är inte tal om några dystra melodier – den här tjejen vill få publiken att dansa.

Hot Aim
HOT AIM är en nystartad popduo som vill boosta publiken med både självsäkerhet och energi. Trots att de precis har börjar spela ihop har de redan hunnit skriva en låt till årets bandy-VM för damer.

Thörn
Thörn spelar svensk indiepop och har ett tydligt budskap när de står på scen. I en föränderlig, och ibland otrygg, värld vill gruppen Thörn förmedla hur viktig kärleken är.

Tidvattnet
De har visserligen inte spelat ihop så länge, men när Tidvattnet ställer sig på scen drar de till sig publikens uppmärksamhet med sin härliga mix av egenskrivet material och covers. Hx-publiken kommer att få höra en blandning av blues, jazz och pop på svenska.

Mojo Pin
Nystartade Helsingborgsbandet Mojo Pin har sina rötter i grunge och shoegaze. Kolla in deras spelning på Dunkers baksida. Mojo Pins debutsingel ”Citrine” hittar du på Spotify och mer musik är på gång.

Mattias Nederman
Det var 2020 som Mattias Nederman syntes i TV4:s långkörare Idol där han tolkade megaartister som Elvis Presley, Sam Smith och The Weeknd. Med sin originella röst och ödmjuka sätt charmade han sig hela vägen till en åttondeplats.

Philipp & Björn
Philipp & Björn kommer till Hx och lirar gamla och moderna klassiker. Duon kommer att bjuda på ett gäng riktiga publikfavoriter. Vad sägs om låtar av till exempel Ed Sheeran och Queen? Philipp & Björn bjuder publiken på de största hitsen av de allra bästa artisterna.

RYDM CREW
I början av 2023 medverkade RYDM CREW i Talang med en föreställning som fick stående ovationer från publiken och två av domarna. Och det är inte konstigt, deras taktfasta show är något utöver det vanliga. På fredagen håller RYDM CREW till på Trädäcket på Kajpromenaden. Under lördagen blir det pop-up och då dyker de upp lite varstans på och kring Gröningen.

Hx-festivalen
När: 30 juni - 1 juli klockan 12.00 – 00.00.
Var: Från The Tivoli till Fria Bad

Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.wilsonstoltz@helsingborg.se

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborgs stad.