Hx-festivalen firar 10 år med folkkära artister för alla smaker

Hx-festivalen firar 10 år med folkkära artister för alla smaker

Det blir en hejdundrande folkfest när 10-årsjubilerande Hx-festivalen kickstartar sommarsäsongen i Helsingborg! Helgen 28–29 juni fylls staden med flera av Sveriges hetaste artister, doftande matstånd, marknadsmyller, lokala aktörer, tivoli och aktiviteter för hela familjen.

Sommaren 2024 firar Hx-festivalen 10 år. Precis som tidigare år erbjuder Hx minnesvärda upplevelser för hela familjen och alla smaker, med härlig utsikt över Öresund. Många av stadens föreningar finns på plats med olika roliga aktiviteter och det är fri entré till både konserter, underhållning och prova-på aktiviteter.

— Förhoppningen är att alla helsingborgare ska känna att det finns något som just de vill göra eller lyssna på. Nu håller vi tummarna för att vi har vädret med oss, så att det blir precis så fantastiskt som det kan bli med alla de programpunkter och aktiviteter som festivalen erbjuder, säger Anna Tenfält, projektledare för Hx.

Årets artist-line up är varierad och omfattar bland andra Rebecca & Fiona, Adaam, Smash Into Pieces, Myra Granberg, Hardcore Superstar, Ebbot Lundberg, Annika Wickihalder och Pappa Kapsyl De sista artisterna som festivalen nu presenterar är Crying Day Care Choir, Kløver, Miriam, Only Temporary och The Protocols.

— Vi har verkligen jobbat hårt för att få en bredd i de olika musikakterna, och att de ska tilltala många olika åldrar och smaker, säger Anna Tenfält.

Med det breda utbudet av artister, aktiviteter för hela familjen, marknadsstånd, street food, tivoli, med mera så finns det något för alla. Fullständigt program presenteras inom kort på Hx.se

Om Hx-festivalen

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborgs stad och är Helsingborgs egen stadsfestival – en härlig sommarfest – som fick sitt namn 2014. Sedan dess har den arrangerats årligen på olika platser i city. Innan Hx-festivalen fick namnet Hx kallades stadsfestivalen kort och gott ”Helsingborgsfestivalen”.

När: 28 juni–29 juni klockan 12.00–00.00

Var: På området som sträcker sig från The Tivoli till Fria Bad

För mer information: Anna Tenfält, projektledare Hx-festivalen, anna.tenfalt@helsingborg.se

Njut av en stjärnspäckad show och landets främsta artister, heja fram favoritlaget och gå på konferens. Helsingborg Arena är en plats som sjuder av liv och rörelse året om. Med service i toppklass, trevlig miljö och promenadavstånd till centrum är Arenan en perfekt mötesplats för alla åldrar. Köp snacks och fika i våra välfyllda kiosker och låt kvällen börja i restaurang som erbjuder svalkande drycker och god mat av utvalda råvaror. Köp biljetter och läs mer om våra evenemang på www.hbgarena.se.

Helsingborg Arena ingår i Helsingborg Arena & Scen som är ett av Nordens större kultur- och evenemangsbolag. I bolaget ingår också Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs Konserthus, Sofiero slott och slottsträdgård, utomhusscenen Grytan samt evenemangsenheten. Helsingborg Arena & Scen ägs av Helsingborgs stad och har cirka 200 medarbetare. VD för bolaget är Jeanette Gustafsdotter.