Multitalangen Oscar Zia!

Oscar Zia till Hx och Helsingborg Pride

Många har reagerat på att det i år arrangeras både Hx och Pride på samma helg. Men det görs av en anledning. Nämligen, genom att slå två kloka huvuden ihop får man till ett bredare program, som förhoppningsvis når en större publik.

"Ja, det är faktiskt lite med mening att vi slår ihop oss med Hx i år", säger Albin Ganovic, general för Helsingborg Pride och årets eventskåning 2022. "Tillsammans med Hx-festivalen, som vi gästar med Pride Park på Gröningen lördag 1 juli, så når vi ut till en än bredare målgrupp samt skapar förutsättningar för ett än bredare program", fortsätter Albin.

"Hx-festivalen är i full fart mot att berätta om sitt artistuppbåd, vilket också gäller för Pride. Men just nu har vi i stark armkrok en artist vi är väldigt glada över att ha bokat tillsammans", säger Jonas Wilson Stoltz, projektledare på Hx.

Hx-festivalen blir synlig hela vägen längs havet, från Dunkers kulturhus ner till Fria Bad. I den södra delen av festivalområdet blir det ytterligare festivalstämning. Här arrangerar The Tivoli "Foodstock", som är en härlig mix av musik på tre scener, god mat och fri entré. Sundsbussarna kommer också att bidra till en gungande feststämning.

Artisten som Jonas syftar på, och vars namn man nu avslöjar i förväg, är multitalangen Oscar Zia. Oscar kommer att uppträda i Helsingborg på scenen på Gröningen på lördagen 1 juli.

Oscar Zia syns överallt. Det gör man om man har talang. Förutom att han skriver, spelar in och släpper musik leder han radioshower eller tv-program. Vi har bland annat sett honom som programledare för ”Melodifestivalen” och ”Musikhjälpen”. Oscar har rötterna i Skåne, mer exakt i Holmeja, nära Svedala. 2020 hade orten 258 invånare och Oscar har fem syskon. Om det ena eller andra har betydelse för hans utveckling till en man med många talanger, det vet väl bara själv. Men faktum kvarstår, att sommaren 2021 fyllde Oscar ett utsålt Trädgården i Stockholm med sin musik. Sedan rullade det på med höstturné till Lund, Göteborg och tillbaks till Stockholm.

Vidare på framgångstemat så är Oscar just nu aktuell som deltagare i SVT:s underhållningsprogram ”Songland”, där artist söker låtskrivare. Nära förestående är också ett nytt musiksläpp av eget material. Oscar är het. Så het att han kommer till Hx och Helsingborg Pride i början av juli.

Hx-festivalen
    När: 30 juni - 1 juli klockan 12.00 – 00.00
    Var: Från The Tivoli till Fria Bad

Helsingborg Pride
    När: 30 juni – 1 juli
    Var: Den 1 juli – Pride Park på Gröningen kl. 14.30 – 20.00 ca

Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.wilsonstoltz@helsinborg.se
    Albin Ganovic, projektledare Helsingborg Pride, albin@helsingborgpride.se

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborg stad.