Timbuktu och LOVA till Hx-festivalen!

Timbuktu och LOVA till Hx-festivalen!

En bra stadsfestival går sina egna gator och gör vad ingen annan gör. Men den är också med sin tid och lägger örat mot asfalten. Det har Hx gjort och lägger stor vikt vid balans, tillgänglighet och prisbildning. Men också vid att lyssna på den unga publiken. Att engagera Timbuktu och LOVA är ett utslag av alla dessa ambitioner.

April ska bli en månad då många av festivalens artister och programpunkter offentliggörs. Om det och om att vara lyhörd säger Anna Lingmark, musik- och teknikansvarig på festivalen:

"Vi känner att vi fått ihop ett bra program! Vi behöver tillfredsställa en bred målgrupp på två dagar med något för många vilket gör att vi måste lyssna på vad våra besökare vill ha. För att göra just detta har vi bland annat ett gott samarbete med engagerade ungdomar från både Ungt Inflytande och ungdomar från Thorén Business School, och genom dessa fått många bra idéer. Detta innefattar inte bara musik utan även frågor kring mat, aktiviteter och säkerhet.

Sen måste vi ju så klart också ha med oss aspekterna kring tillgänglighet och pris kring artistutbudet, samtidigt som vi vill hitta bredden i det hela. Även lokalt vill vi möjliggöra, höja och lyfta."

Fler artistsläpp är alltså att vänta inom kort. Fullständigt program kommer att redovisas i maj. Tidigare har det berättats att Oscar Zia uppträder på Gröningen 1 juli. Nu får man också veta att efter honom och Helsingborg Pride äntrar Timbuktu festivalens stora scen. Två skåningar morsar på varandra i scentrappan. 30 juni, dagen innan pågarna möts, ställer sig stjärnskottet LOVA på samma scen.

Om LOVA:
    Mitt under pandemin släppte LOVA sitt debutalbum ”Grown-ish”, ett album som handlade om att lämna tonårslivet och gå in i vuxenlivet genom ångest, rädsla, ensamhet, utanförskap och osäkerhet, men också om att leva och vara sig själv.
    LOVA debuterade 2018 med singeln ”You Me And The Silence”, som samma år blev den mest spelade svenska låten på P3. Hon har sedan dess nominerats flera gånger till P3 Guld, vunnit ”Årets Stipendium” av Musikförläggaren, fått YouTube’s utmärkelse ”One to Watch” och blivit omskriven i Major Lazer, Billboard och The Guardian.
    LOVA är känd för sina utlämnande texter och har blivit en talesperson för ångest och psykisk ohälsa. Hon har skrivit musik om sina inre kamper, osäkerhet och om att vara “den perfekta flickan”. Hon har också skrivit texter om MeToo-rörelsen, manligt privilegium, jämställdhet och sexuell objektifiering.
    LOVA har samarbetat med Jocke Berg, ELVIRA och MXM och deltagit i Netflix-produktioner som ”Young Royals”, ”Hjem Til Jul 2” och ”Tall Girl 2”.
    I februari 2023 släppte hon singeln ”I Raised Your Boyfriend” från hennes kommande EP.
    - LOVA möter festivalpubliken på stora scenen på Gröningen 30 juni.

Om Timbutu:
    Jason Diakité, mer känd som Timbuktu, är en av Sveriges största hiphopartister. Sedan debuten 1996 har han uppträtt både som soloartist och i olika konstellationer. Han har släppt ett tiotal album, tilldelats flera guld- och platinaskivor, vunnit åtta Grammispriser och fyra P3 Guld-utmärkelser. Alla vill till himmelen, Det löser sig och The botten is nådd är hits man känner igen
    Sommaren 2023 går Timbuktu tillbaka till sina rötter med en klassisk hiphop-show tillsammans med vännerna Julimar Santos, Esther Kirabo och DJ Large.
    Timbuktu är välkänd även utanför hiphopmiljön. Han har etablerat sig som en inflytelserik politisk artist som hämtar inspiration från folkmusik, amerikansk blues och musik från Västafrika och Jamaica.
    Timbuktu har varit programledare för radio- och tv-program som ”P3 Hip Hop”, ”Musikhjälpen” och ”Jasons spellista”. Han har också varit stillsamt allmänbildad deltagare i senaste upplagan av På spåret, tillsammans med den aningen yvigare stjärnkrögaren Marcus Samuelsson.
    I boken En droppe midnatt berättar han som Jason Diakité om sitt sökande efter sina rötter i en familjehistoria från slaveriets USA till folkhemmets Sverige.
    2008 tilldelades Timbuktu Region Skånes kulturpris och 2011 Nordiska rådets språkpris.
    - Timbuktu möter festivalpubliken på stora scenen på Gröningen 1 juli.

Hx-festivalen
    När: 30 juni - 1 juli klockan 12.00 – 00.00.
    Var: Från The Tivoli till Fria Bad

Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.wilsonstoltz@helsinborg.se

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborg stad.