TRAFIKINFORMATION FRÅN HX

TRAFIKINFORMATION FRÅN HX

Årets Hx-festival går av stapeln den 30 juni-1 juli och vi laddar för två dagar med sprudlande besökare, god mat och roliga aktiviteter. Festivalen innebär emellertid en del trafikförändringar som kan påverka allmänheten. Inför och under Hx stängs några av stadens gator och parkeringsplatser av för att ge plats för ett härligt och sammanhängande evenemangsområde.

Avstängda parkeringsplatser
Parkeringsplatser stängs av på Fria bad, Roskildegatan och Kungsgatan enligt nedan.

Fria bad:
- Samtliga allmänna parkeringsplatser
- Stängt från 28 juni till och med 3 juli

Roskildegatan:
    - Tre parkeringsplatser
    - Stängt från 29 juni till och med 3 juli

Kungsgatan i höjd med Stadsteatern:
      - Fem parkeringsplatser
      Stängt från 28 juni till och med 3 juli

Avstängningarna påverkar inte tillgängligheten för privata p-platser.

Trafikavstängningar
        Gröningen, Fria bad och Henry Dunkers plats stängs av helt för biltrafik. Båthusgatan är öppen för behörig trafik. Se detaljer nedan.

Gröningen och Fria bad: stängt för biltrafik 30 juni och 1 juli 11:30-00:30

Henry Dunkers plats: stängt för biltrafik 30 juni och 1 juli 11:30-00:30

Båthusgatan: endast öppen för behörig trafik (boende, verksamheter, leveranser) 29 juni till och med 2 juli

Busstrafik
            Hx påverkar inte någon av de befintliga busslinjerna. Däremot kommer Skånetrafiken att stärka upp vissa linjer med extratrafik under festivalen.

Övrigt: Belysning
            Trygghetsbelysning kommer att placeras ut på festivalområdet för att lysa upp mörka delar i förebyggande syfte. Detta görs för att öka besökarnas säkerhet.

Med vänlig hälsning, Hx-festivalens projektorganisation

Hx-festivalen
            När: 30 juni - 1 juli klockan 12.00 – 00.00.
            Var: Från The Tivoli till Fria Bad

Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.wilsonstoltz@helsingborg.se

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborgs stad.

Härliga Hx inleder sommaren 2023

Räkna med en hejdundrande folkfest när Hx-festivalen kickstartar sommarsäsongen 2023 i Helsingborg. Varmt välkommen till två dagar fulla av scenupplevelser och aktiviteter för hela familjen.

Redan veckan efter midsommar fylls staden med Sveriges hetaste artister, doftande matstånd, marknadsmyller, lokala aktörer och aktiviteter som passar alla åldrar.

–Vi hoppas att så många som möjligt passar på att njuta av ljumma sommarkvällar på hemmaplan. Hx är årets härligaste fest och under de här dagarna förvandlas Helsingborg till Sveriges Venice Beach, säger Hx-generalen Jonas Wilson Stoltz.

I år sträcker sig festivalområdet från Dunkers kulturhus i centrum till Gröningen och Fria bad i norr. Här kan du strosa längs vattnet, njuta av folkvimlet och umgås med familj och vänner. Varför inte ta chansen att upptäcka nya musikaliska favoriter, smaka mat från världens alla hörn eller unna dig en åktur på Axels tivoli? Många av de lokala föreningarna finns på plats med olika roliga aktiviteter. Som vanligt är det fri entré till samtliga konserter, underhållning och prova-på.

Lite längre söderut arrangerar The Tivoli Foodstock med stand-up, musik och mat. Foodstock har fri entré. Även Sundsbussarna satsar på att skapa riktig festivalstämning under Hx. Det här blir helt enkelt två minnesvärda dagar du inte får missa!

Boka in Hx-festivalen den 30 juni–1 juli i dina sommarplaner redan nu och håll utkik på hx.se för artistsläpp och aktuell information!