En hundraåring på topp med Beethoven

HSO gör ett framträdande 7 juli kl 20.00 på Krapperups musikhall under årets musikvecka i Kullabygden.

Solist: Tobias Ringborg.
Dirigent: Christoffer Nobin.

Kvällen domineras av Ludwig van Beethoven – den välkända femte symfonin och hans violinkonsert i D-dur op 61. Kadensen i första satsen är skriven av Franz Berwalds bror August, som var konsertmästare i Hovkapellet i Stockholm under mitten av 1800-talet.

Helsingborgs Symfoniorkester (HSO) firar i år 100-årsjubileum. Det är en kraftfull orkester med stor entusiasm, öppen för såväl nyare musik som de gamla mästarna. Musikernas imponerande sätt att arbeta och uppträda drar till sig världsdirigenter och –solister. De är också uppskattade som gästorkester såväl i Sverige som utomlands och har gjort en lång rad utmärkta CD-inspelningar. HSO spelar så att alla blir berörda.

Christoffer Nobin, MSOUngs huskompositör, tar sig an denna 100-åring. Efter musik­studier vid Malmö musikhög­skola studerar han sedan 2007 orkester­dirigering för professor Giancarlo Andretta vid Det Kongelige Danske Musik­konser­vatorium i Köpenhamn. Han har under åren dirigerat bl a Malmö Symfoni­Orkester(MSO) och Malmö Sinfo­nietta, han skriver musikalmusik och är husarrangör för MSOs Nalle­konserter. Christoffer Nobin har också arrangerat musik åt många av våra stora svenska artister.

Tobias Ringborgs violinistkarriär tog fart på allvar när han vann Solistpriset 1994. Sedan dess har han varit solist hos alla svenska symfoniorkestrar, hos HSO senast 2010. Han har också tidigare medverkat i Musik i Kullabygden, då i kammar­musik­sammanhang. År 2000 inledde han sin dirigentkarriär och vann De svenska orkestrarnas dirigent­tävling i Helsing­borg. Tobias Ringborg har på kort tid etablerat sig som en av de mest spännande svenska musikprofilerna i sin generation – lika framgångs­rik i operahusen som på musikestrader – som solist, dirigent och kammarmusiker. Han spelar på en violin, tillverkad av en av 1700-talets stora fiolbyggare, italienaren Nicoló Gagliano.

Biljettpris: 290 kr
För mer info besök Musik i Kullayggdens hemsida.