Ny Säsong, Ny Chefdirigent, Ny Composer in Residence

Med stolthet och glädje presenterar Helsingborgs Symfoniorkester konsertsäsongen, med sin nye chefdirigent, Stefan Solyom. Det är hela 29 år sedan en av Sveriges sju största professionella symfoniorkesterar senast hade en svensk chefdirigent.  ”Att tillträda posten som chefdirigent för en svensk symfoniorkester efter många år utomlands känns som ett hemkommande, att tillträda denna position i Helsingborg: ett kärt sådant.” säger Stefan Solyom.

Stefan Solyom och orkestern har en relation som sträcker sig många år tillbaks, han har varit en uppskattad gästdirigent vid många abonnemangskonserter. VD och Konserthuschef Bo Aurehl säger: ”Det är förväntan och glädje i luften när Helsingborgs Symfoniorkester förbereder säsongspremiären nu på torsdag 4 september. Den tillträdande chefdirigenten Stefan Solyom är orkesterns favorit, och har därmed goda möjligheter att ytterligare utveckla Helsingborgs Symfoniorkester. Kommande säsong dirigerar Stefan inte mindre än 18 konserter med Helsingborgs Symfoniorkester.”

Helsingborgs Symfoniorkester har engagerat Rolf Martinsson som Composer in Residence. Om samarbetet säger Martinsson: ”Mitt första professionella orkestersamarbete skedde 1981 med HSO, en orkester med utsökt teknik och klangbehandling. Det är en önskedröm för en tonsättare att få
tillgång till en sådan mångfacetterad kolorit och teknisk briljans! I tre år kan vi nu arbeta långsiktigt och pröva nya idéer. ”

Premiärprogrammet på torsdag 4 september klockan 19.00 är rena önskekonserten. Open Mind av Rolf Martinsson, Beethovens andra pianokonsert samt ett av nittonhundratalets största verk, Béla Bartóks Konsert för orkester. Bartóks Konsert för orkester kräver en utökad Helsingborgs Symfoniorkester.

Pianisten Nelson Goerner från Argentina är solist i Beethovens Pianokonsert nr 2. Här börjar Beethoven profilera sin egen karaktär, även om den unge Beethoven naturligtvis är präglad av Mozart och Haydn. Det blir Nelson Goerners andra gästspel med HSO. Första gången, år 2010, framförde han Chopins andra pianokonsert.

Konsertintroduktionen, som äger rum en timme före varje abonnemangskonsert, börjar klockan 18.00 i Lilla salen. Upptakten ingår i biljettpriset.