Årets Trettondagskonsert gästas av sopranen Kerstin Avemo. Foto: Mats Bäcker

Trettondagskonsert med stjärnglans

En musikalisk höjdpunkt närmar sig i Helsingborgs Konserthus: den traditionsenliga Trettondagskonserten! Årets solist är den prisade sopranen Kerstin Avemo. Tillsammans med orkestern, dirigenten Maxime Pascal och presentatören Sixten Nordström bjuder hon på några av den klassiska musikens festligaste verk som alla har sitt ursprung i de europeiska musikmetropolerna Paris och Wien.

Trettondagskonserterna i Helsingborg är förenade med galastämning och en orkester i högform. Årets konsert blir inte något undantag. På temat "Wien och Paris" bjuder Helsingborgs Symfoniorkester och sopranen Kerstin Avemo på en festföreställning med musik ur Bizets "Carmen", "Hoffmans äventyr" av Offenbach, Strauss-valser, ouvertyren till Läderlappen, "Frühlingsstimmen" och mycket mer!

Kerstin Avemo är en av Sveriges mest firade sopraner. Sedan säsongen 2018–2019 är hon knuten till Göteborgsoperan, där hon bland mycket annat sjungit Arnold Schönbergs ”Pierrot lunaire” och Mimì i ”La bohème”. Hon har sjungit otaliga roller på operahus runtom i världen. 2016 fick hon H.M. Konungensmedalj ”Litteris et Artibus” för sina framstående konstnärliga insatser som operasångerska.

Presentatör är Sixten Nordström - en av Sveriges mest kända musikprofiler och programledare i Sveriges Television för musiktävlingen Kontrapunkt.

Den franska dirigenten Maxime Pascal (f. 1985) har sedan ett par år tillbaka lett HSO i ett antal konserter, bland annat årets säsongsöppning. I Paris arbetar han med musikensemblen ”Le Balcon”, som han grundade med en handfull vänner och musikerkolleger, där inriktningen har präglats av musik, ljus och tekniskt avancerade ljudlösningar. Pascal har samarbetat med ett stort antal orkestrar och operahus, däribland Tokyo Philharmonic, Franska Radioorkestern samt Norrköpings och Göteborgs symfoniorkestrar.

Vad: Trettondagskonsert med HSO
När: 6 januari 2023 klockan 15.00 och 18.30
Var: Helsingborgs Konserthus

Medverkande