Utsåld La Traviata

Nu på torsdag 12 februari 19:00 är det åter dags för en konsertant opera med Helsingborgs Symfoniorkester och Helsingborgs Konserthuskör. Denna gång Giuseppe Verdis La Traviata, som bygger på Alexander Dumas den yngres roman och skådespel ”Kameliadamen”. Konserten, som ges under ledning av förste gästdirigent Pier Giorgio Morandi, är utsåld.

Solisterna

Den kvinnliga huvudrollen, Violetta, sjungs av sopranen Irina Dubrovskaya. Violetta har hon vid det här laget gjort på många scener runt om i världen.

Alfredo, Violettas stora kärlek, sjungs av den italiensk-brasilianske tenoren Thiago Arancam. Han har på relativt kort tid hunnit skaffa sig en diger meritlista med framträdanden vid bland annat Wiener Staatsoper, Münchenoperan, Deutsche Oper i Berlin, Teatro Clon i Buenos Aires och vid operahusen i Los Angeles och San Fransisco.

Jørn Pedersen, baryton, ersätter Gunnar Lundberg i rollen som Giorgio Germont. Jørn har sedan debuten på nittiotalet gestaltat en rad centrala barytonroller på Det Kongelige Teater i Köpenhamn.

Den holländska mezzosopranen Francine Vis sjunger Flora och Annina. Morten Kramp sjunger Markis d’Obigny, Doktor Grenvil och Gaston. Kvällens berättare heter Tommy Juth.

Konsertversionen av La Traviata är cirka 2 timmar och 30 minuter inklusive paus. Gratis konsertintroduktion kl 18.00 i Lilla salen, Konserthuset

Programmet finns här.