Familjekonsert: Eldfågeln med liveanimationer

Familjekonsert: Eldfågeln med liveanimationer

Följ med på en sagolik resa tillsammans med den franske tecknaren och animatören Grégoire Pont. Klassisk musik möter liveanimerad bild i Konserthuset lördagen den 11 mars klockan 15.00.

Den världsberömde animatören Ponts animationer tar oss in i den ryska folksagan som handlar om prins Ivan som måste fånga den vackra Eldfågeln för att kunna hjälpa sin far konungen att bli frisk. Med sagans logik tar sig prins Ivan fram mellan glänsande slott och kungar, gyllene hästar och prinsessor, allt med hjälp av Grégoire Ponts fantastiska animationer som han skapar live på datorn. Animationerna projiceras på en storbildsskärm på scenen medan orkesterns spelar Stravinskijs klassiska verk Eldfågeln. En fantastisk upplevelse för både öga och öra!

Den franske tecknaren Grégoire Ponts har examen från l’ESAG-Met de Penninghen och även en utbildning från l’Atelier de Cinema de la Ville de Paris. Sedan 2006 är Grégorie Pont frilans som illustratör och animatör.

11 mars klockan 15.00

Medverkande

Grégoire Pont, tecknare
Dirigent: Stefan Solyom
Helsingborgs Symfoniorkester

Helsingborgs Konserthus har en lovordad akustik och ett brett program med artistelit, konserthuskör och Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent Stefan Solyom.

Helsingborgs Konserthus ingår i Helsingborg Arena & Scen som är ett av Nordens större kultur- och evenemangsbolag.