HSO:s säsongsprogram 2018-2019 färgas av dikterna i tonsättaren Arnold Schönbergs verk Pierrot Lunaire. Foto: Sophie Håkansson

​Unik premiär öppnar höstsäsongen

För första gången någonsin framförs Schönbergs häftiga verk Pierrot Lunaire av en hel symfoniorkester tillsammans med solisten Sofia Jernberg. Vi möter även årets hustonsättare, Emmy Lindström, och spelar dramatisk musik av Dvořák. Välkommen till en storslagen höstöppning med Helsingborgs Symfoniorkester 6 september!

Konsten att vara människa – det är temat som genomsyrar säsongens konserter på Helsingborgs Konserthus. Omtalade Helsingborgs Symfoniorkester tar sig an spelåret 2018/19 med nya grepp. Samtliga abonnemangskonserter färgas av de 21 dikterna i tonsättaren Arnold Schönbergs verk Pierrot Lunaire.

– Pierrot Lunaire är ett av 1900-talets viktigaste verk som öppnade den klassiska musiken mot en ny, modern era. De tematiska trådarna i sångerna som spänner över ämnen som kärlek, religion, hädelse och återkomst passar väldigt bra med hur vi vill jobba. Vårt fokus ligger på starka, musikaliska berättelser, säger konserthuschefen Fredrik Österling.

Under spelåret framförs – förutom en mängd verk av kända tonsättare som Beethoven, Brahms och Mozart – Emmy Lindströms nyskrivna ”Pierrot”-verk The Lost Clown. Det är ett verk som, likt Pierrot Lunaire, har 21 satser, vilka kommer att framföras under lika många konserter.

Emmy Lindström – Helsingborgs Symfoniorkester hustonsättare 2018/2019. Foto: Emil Jonasson.

– Vi spelade Emmy Lindströms klarinettkonsert för exakt ett år sedan – musik som verkligen lyckades fånga publiken. Med The Lost Clown spänns bågen ännu längre och publiken bjuds på en färgrik musikalisk resa, säger Fredrik Österling.

LÄS INTERVJU MED EMMY LINDSTRÖM

Vid säsongsöppningen 6 september spelas det första av hennes totalt 21 stycken. Under kvällen spelar Helsingborgs Symfoniorkester också Dvořáks ouvertyrtrilogi – tre dramatiska, bländande och färgstarka orkesterverk som stod på avskedsprogrammet innan kompositören gav sig av till New York 1892.

Säsongsöppning – Helsingborgs Konserthus 6 september klockan 19.00

Under kvällen spelas:
Emmy Lindström – Moondrunk
Arnold Schönberg – Pierrot Lunaire i orkestrering av Faraj Karaev URUPPFÖRANDE
Antonin Dvořák – I naturen, Othello och Karnevalouvertyr

Medverkande:
Helsingborgs Symfoniorkester
Sofia Jernberg, sång
Stefan Solyom, dirigent

För mer information:
Fredrik Österling, konserthuschef, 0705-69 17 65

Helsingborgs Konserthus har en lovordad akustik och ett brett program med artistelit, konserthuskör och Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent Stefan Solyom.

Helsingborgs Konserthus ingår i Helsingborg Arena & Scen som är ett av Nordens större kultur- och evenemangsbolag.